miten se niinkuin toimii? eli kun ostan auton sieltä.. ja ajan laivaan.. entäs sitten?? mitä papereita auton mukaan pitää tulla, yms. jos auto maksaa esim. 4500€ joutuuko siitä maksamaan viron puolella muuta?? suomessa vain tulliin ja verohakemus sisään vai??
jos auto on katsastettu virossa niin on aivan laillista tuoda se suomeen viron kilvillä. Jos auto rekisteröidään kuorma-autoksi (jenkkimaasturit) tai matkailuautoksi niin suomessa sillä voi ajaa viron kilvillä kuukausia. Henkilöautosta on maksettava autovero ennen ajelua.
Eli jos menen viroon. Ostan liikkeestä katsastetun auton omiin nimiin (onnistuuko suomalaisena?) ja ajan auton laivaan. Tulen suomeen
viron kilvillä > ajan tulliin > otan siirtokilvet (+maksan tullit jos tarvii)
> sitten kotiin ja auto tulisi purettavaksi osien suhteen niin se olisi
sitten siinä ???
Hei
Tarvitset myyjältä kauppakiria ja ja voimassa autovakkutus, se voit tehda yhdelle päivälle ja maksa n. 60 e. ajat Suomen kotiin ja menet katsastuasemaan, ensirekisteri ja katsastus maksa 142e, saat katsastajalta tosistus, siita millainen auto on sitten menet tullin sadeksesi ajolupa (yrityksille 5 pv. ja yksityisille 3 kk.) saman tien jätät autoverohalemus vireille ja odotat veropäätosta.
Hom. kun yritys osta, virossa ei makseta alvi, yksityinen maksa 18%.
Hei, olisin hankkimassa käytettyä autoa (ruotsi tai eesti) ja olisi muutama kysymys.
1) Miten auton tuonti eroaa kun se tuodaan ruotsista tai virosta Suomeen?
Sen tiedän että ruotsista ostaessa pitää tullissa rajalla poistaa ruotsin kilvet pois sekä täyttää 2 lappua, miten tämä toimii virosta päin tullessa? Tuossa yllä kerrottiin että saa ajella niillä viron kilvillä kotia asti???
2) Onko se tullirumba iso homma?
Sähköpostiini saa laittaa seuraavat kriteerit täyttäviä auton kuvia/linkkejä:
Olen ostamassa autoa hintaluokka 5000e, auton vaatimukset:
-teho yli 75 kw
-vetokoukku
- 1993-2002 MB
Miten tuolla Virossa tuo auton osto firmalle? Liike ei vissiin maksa ALV 18%?
Entä jos ei ole omaa firmaa, sen pystyi perustamaan siellä virossa aika nopeasti ja halvallakin? Jos perustaa firman niin mitä juttuja se vaatii, firman sijaintipaikkoja,omistajia jne...?
Saako autolla sitten ajella suomessa viron kilvillä, eli myös pystyy laistamaan suomen autoveron? Voiko auton myydä edelleen Suomessa viron kilvillä? Miten sitten kun se on ollut firman nimissä niin maksetaanko sitten veroja Suomeen, vai onko se perustamani firma Virolainen vai Suomalainen?
Lisätietoja saa laittaa emailiin: pukkipappa@suomi24.fi
Moi!
Kun ostat auton Virosta,niin muista siellä on vielä pitkä matka EUhun,paljon
täytyy vielä tapahtua et kaikki menee lain kirjaimen mukaan,niin kuin menee
meillä täällä SUOMESSA,olen ostanut autoja Virosta,ja aina REKISTERIKESKUKSEN kautta,eikä muuta kannata tehdäkkään,senkin jälkeen
minulla on ollut vaikeuksia jonkun auton kanssa,esimerkiksi siellä voi olla kaks
alustanumeroa rekisterikirjassa,mikä meillä ei täällä ole mahdollista,nyt yritän
selvittää mitä tehdään,kun itsellä on ongelma edessä ,SUOMESSA ei viranomaiset ei käy kiinni kun on kyse vanhasta KOMMUNISTIMAASTA.
Satamassa ajoneuvoon pitää hankkia Tullin ajolupa, koska Suomessa vakinaisesti asuva henkilö ei saa ajaa Suomessa verottamattomalla ja rekisteröimättömällä autolla. Mikäli ajoneuvolla on voimassa oleva ETA-valtion rekisteröinti ja liikennevakuutus, siitä annetaan Tullille vain käyttöönottoilmoitus. Mikäli ajoneuvon rekisteröinti ei ole voimassa, ajoneuvolle on otettava siirtolupa. Jos ajoneuvoa ei kuljeteta omilla pyörillä, mitään ilmoitusta tai lupaa ei tarvita.
Autoverotusta toimittavat tullitoimipaikat ovat Helsinki, Lahti, Hanko, Turku, Tampere, Vaasa, Lappeenranta, Oulu, Tornio ja Maarianhamina. Nopeinta palvelua saat, jos jätät autoveroilmoituksen johonkin näistä toimipaikoista. Jos sinulla on Tullin ajolupa, autovero-ilmoitus pitää antaa 5 päivän kuluessa ajoluvan myöntämisestä.
Ajoneuvo on vietävä rekisteröintikatsastukseen 10 päivän kuluessa maahantuonnista, jos olet saanut Tullin ajoluvan ja muissa tapauksissa ennen ajoneuvon rekisteröintiä. Ajoneuvon voi rekisteröidä vasta kun autovero on maksettu.
Ennen auton hankintaa on suositeltavaa tutustua Tullin esitteisiin Muistilista, Käytetyn ajoneuvon tuonti Suomeen (ks. Julkaisut >Asiakastiedotteet) ja AKEn esitteeseen Käytetyn ajoneuvon maahantuonti.
Hei
Itsekin ostan ehkä ensimmäisen "tuonti-autoni" virosta jossain vaiheessa, joten kiitos jo aiemmin kaikille yllä vastanneille niistä iso apu minulle ja varmaan muillekin "ensikertalaisille", vielä selvennystä kaipaisin pariin kohtaan.
Eli Erkkilaine mainitsee yllä Viron rekisterikeskuksen kautta ostot tehtäväksi eli mitä tämä siis käytännössä tarkoittaa ja toimii?
Toiseksi entä eikös Virossa kanssa toimi tuo A-Katsastus ketju kuin suomessakin eli saako vaikka tallinnassa kanssa tehtyä autolle kuntotarkastuksen kyseisellä asemalla?
Itse menin Tallinnassa autokauppaan ja ostin auton joka oli aiemmin tuotu saksasta.Auton mukana oli saksalainen rekisteriote johon haettiin viron autorekisterikeskuksen leima ja kauppakirja saksalaiselta omistajalta virolaiselle autokauppiaalle ja häneltä minulle.Auto toimitettiin satamaan ja ajoin sen laivaan.Helsingissä hain siirtokilvet tullista (13eur.)ja ajelin kotiin.Seuraavana aamuna tulliin ja katsastukseen.Noin 2kk.n kuluttua tuli veropäätös ja sen maksettuani hain katsastuspaikalta suomen kilvet.Siinä kaikki,erittäin yksinkertaista ja helppoa.
Turvallisinta on ostaa auto sellaiselta kauppiaalta joka osaa kuviot. Yksi sellainen on Autoland Kadakatiellä. Sieltä menee useita kymmenia autoja vuosittain Suomeen. Myyjät osaaavat tehdä kauppaa Suomen kielellä.
Osoite oan www.Autoland.ee. Netissä on pieni osa autoja.
Mistä saisi yhteyden henkilöön / firmaan joka etsisi haluamani auton ja toisi sen kohtuukustannuksilla satamaan, joko Talinnaan tahi Helsinkiin ja auttaisi paperisodassa Viron päässä.
ELi senverta luotettava että voisin uskoa tekemäänsä kuntokartoitukseen autosta.
Supistuu vaan valikoima aika tavalla jos esim. pelkästään autoland.ee paikasta vaikka ostaisi, muuten tietenkin hyvä vaihtoehto jos kerran kaikki tuonnin kuviot hallitsevat.
En tiedä olenko vaan epäluuluinen mutta vaikuttaa joissain autoissa epäilyttvänkin alhaisilta ainakin mittarilukemat tuolla Autolandissa kun www-sivuja lukee, ei varmaan kyseisen autoliikkeen vika, mutta tosiaan
kannattaa uskoa kait varoituksia, että mittarilukemiin ei välttämättä kannata uskoa.
Sellaista kyselisin, miten viron rekisteröinti kontoorit (ake)
onko ne auki lauantaisin? vai pitääkö tulla ostamaan ehdotomasti arkipäivänä? Jos auto on viron rekisterissä (viron kilvissä) niin pitää
varmaan poista rekisteristä ennen Suomeen vientiä? vai voiko poistaa
suomessa ?
Vakuutus, jos auto on satamassa pitääkö ostaa sen yhden päivän vakuutuksen? ja mistä sen voisi ostaa?
Onko siis niin että virosta jos haluaa auton ostaa ja sen samantien suomeen tuoda niin asialla on oltava arkipäivänä. Lauantaina tarvittavia rekisteristäpoistoja jne ei siis voi tehdä?
Moi olisin menossa hakee autoa virosta niin miten homma toimii kun on annettu vähän epäselvää tietoa. Kuvitellaan nyt näin että ostan auton viron liikkeestä se on viron kilvissä niin saanko ajaa sen suoraan laivaan vai mitä minun pitää tehdä ennen laivaan menoa?
olisin ostamassa tota autoa http://fin.auto24.ee/webcache_kasutatud/195/auto_php-id=5921
95-fin_auto24_ee.html
joten mitä papereita autosta vaaditaan tullii/suomen puolella, mitä muita papereita tulisi tehdä että saan kuljetettua sen laivaan? pitkääkö olla kilvissä? vakuutettu?
Terve, tossa on nyt kyselty kaikenlaista tosta tuonnista niin pitääpä laittaa omia kokemuksia. Haettiin viimekesänä yks auto sieltä ja se ei ollu katsastettu viron kilpiin vaan oli suoraan saksasta tuotu kyseiseen liikkeeseen. Auto oli loistavassa kunnossa ja kilometrit pienet. Omistajia 2 saksassa ja molempien tiedot oli saksalaisessa rekisteriotteessa. Autoliikkeeltä satamaan ei ollut kun muutama kilometri niin ajettiin ilman kilpiä se satama-alueelle. Ostettiin liput ja auto laivaan ja suomen päässä sitten pitää käydä tullissa ennen kun poistuu satama-alueelta. Tullista saatiin siirtokilvet ja auton tiedot kaikki saatiin kuntoon tullin osalta. Kaikki tarvittava löyty saksan rekisteriotteesta ja tietenki kauppakirja virolaisen firman kanssa. Homma kun oli hoidettu ei muuta kun baanalle ja auto katastukseen. Veropäätöksen jälkeen kilvet asemalta ja kovaa ajoa. Auto joka haettiin tuli isälle ja nyt olen itselle kattonut autoa ja sellainen kysymys itselläkin heräsi, että jos auton ostaa tartosta tai pärnusta niin mikä on virossa rekisteri käytäntö? Jos autoa ei ole katsastettu viron kilpiin niin saako siihen virolaisia siirtokilpiä, millä sen voisi rauhassa ajaa satamaan asti? Jos joku tietää vastausta asiaan niin olisin kiitollinen tiedosta!
Pakettiautoa olisin lähdössä ostamaan virosta luutavasti vw tai mb vitoa mitkä on verot kun auton tuo suomeen tai mikä on veroprosentti? mitä muita maksuja pitää ottaa huomioon?
Auton hinta olisi virossa 6 000€?
Hei! samanlaista kysymystä olis täälläkin tuosta veroprosentista jos ostaa virosta pakettiauton jotain 3000-5000 väliltä niin mitäköhän joutuu veroja maksamaan suomen päässä.
virosta pitäisi daada tuotua auto joka on tuotu amerikasta.autoa ei ole katsastettu virossa.mitä papereita pitää olla että saan sen suomen rekisteriin?ja kuinkas verostus?ainakin kuitti että tullattu eu hun?
Onko mahdollista saada tarkka lista tähän viestiketjuun, vaikka ranskalaisilla viivoilla, että mitkä ovat Virosta auton tuomisen vaiheet alusta loppuun. Olettaen, että auto on rekisteröity Viroon.
Kiitos.
kaikkein parhaiten selviät kun käytät asiantuntevaa kaveria etkä yritä itse selvitä mututuntumalta ,esim.itse otan 300-500€ kun lähden mukaan ja tuohon sisältyy kaikki,paprut neuvot jne
Itse hain auton Virosta viime keväänä ja homma oli ensikertalaisellekin todella helppoa.
Oma juttuni meni näin:
1. Bongasin ilmoituksen ja otin yhteyttä myyjään mailitse. Vastaus tuli samantien ja päätin huvikseni lähteä katsomaan autoa vaikka tarkoitus ei ollutkaan ostaa ko. autoa.
2. Varasin reissun ja sovin myyjän kanssa, että hän tuo auton satamaan näytille (auto oli Tallinnassa myynnissä yksityisellä), josta päästiin koeajolenkille ja muutenkin tutkimaan autoa perusteellisesti ja aivan vapaasti.
3. Palasin kotia takaisin ja mietin muutaman päivän ja lopulta päätin ottaa auton, joten infosin asiasta myyjälle ja sovittiin molemmille sopiva arkipäivä hakua ajatellen.
4. Seuraavalla reissulla sovittiin, että myyjä tuo auton satamaan, jossa se jätettiin parkkipaikalle. Otimme mukaan rekisteriotteen ja -kilvet.
5. Mentiin pankkiin ja maksoin ko. summan myyjälle pankin tiskillä. Tämä sen takia, että maksoin euroilla, koska kotikylän pankeista ei löytynyt tarpeeksi kruunuja niin lyhyellä aikavälillä. Tässä otettiin multa tiedot ylös passin pohjalta ja maksun mentyä myyjän tilille tehtiin kauppakirja, josta selvisi myyjän ja ostajan yhteystiedot, kauppahinta, auton merkki ja malli, runkonumero, kilometrit, moottorin tarkka tyyppi päästöluokkineen, lyhyt kuvaus auton kunnosta ja kaikki mahdollinen olennainen mitä nyt mieleen tuli laittaa kauppakirjaan.
6. Tämän jälkeen paineltiin paikalliseen Autoregistrikeskukseen ja tehtiin paperit auton poistamiseksi Viron rekisteristä. Poiston jälkeen sain paperin, josta selvisi, että auto poistettu Viron rekisteristä. Autoregistrikeskuksesta olisi voinut hankkia virolaiset siirtokilvet muistaakseni hintaan 90e, joilla olisin saanut ajaa kotia asti mutta nuukana päätin, että hommaan siirtokilvet Suomesta. Ajoin auton p-paikalta laivaan ilman kilpiä, koska paikallisella tullilla ei ollut mitään sitä vastaan. Myyjä selvitti tämän asian omatoimisesti paikalliselta tullipäälliköltä.
7. Suomeen päästyäni ajoin tulliin ja siellä tehtiin paperit siirtokilville, sillä en ottanut autoa samantien ajoon. Kannattaa soitella tullin toimipisteestä riippuen tuntia ennen maihintuloa, että siellä on joku vastassa ja samalla voi kysyä missä se tullin toimipiste tarkalleen on. Ne on todella surkeasti opastettu...!
8. Seuraavaksi sitten vein auton maahantuontikatsastukseen ja sieltä tarvittiin kauppakirjaa, rekisteristäpoistolappusta sekä vastaavuustodistusta päästöjä etc varten. Jälkimmäisen lappusen saa automerkin maahantuojalta Suomesta, jos rekisteriotteesta ei selviä päästönormit/-luokka. Kannattaa ihan oikeasti kilpailuttaa katsastuskonttorit ja maahantuontikatsastuksen hinta. Hintahaitari on aika ***maava! www.katsastus.fi on hyvä sivu konttoreiden kilpailuttamiseen ja yhteystietojen saamiseen, jos maahantuontikatsastuksen hintaa ei ole erikseen mainittu.
9. Hyväksytyn katsastuksen jälkeen vein tarvittavat paperit tulliin, josta tuli todella positiivinen yllätys verojen suhteen parin kuukauden päästä papereiden jättämisestä. Verojen maksun jälkeen hain paikalliselta katsastuskonttorilta suomalaiset kilvet.
Katsastuksen ja papereiden tulliin viennin voi tehdä kumminpäin vain. Katsastusinssi sanoi, että oikeastaan se on parempi katsastaa ennen papereiden vientiä, ettei tule mitään yllätyksiä katsastusta silmällä pitäen.
Yhteenvetona koko homma vaatii vähän työtä sekä viitseliäisyyttä. Itse asioin myyjän kanssa englanniksi koko show:n ajan. Ne asiat mitä en englanniksi osannut kertoa pystyttiin kommunikoimaan suomeksi.
Onko auto pakko poistaa rekisteristä virossa? Pystynkö siis ajamaan viron kilvillä laivaan ja sitten suomen tullissa otan siirtokilvet? Vai pitääkö rekisteristäpoistaminen ja kilpien toimitus paikalliselle asemalle tehdä jo virossa? Onko virossa samanlainen rekisteriotteen "kakkoskappale" kuin suomessakin?
Ite tein sillee et menin myyjän kanssa viron autorekisterikeskuksee (ARK) solmii kaupan. Siellä sitten hommasin autoon viron transit-kilvet. Ja ajoin auton suomeen. Suosittelen et meet Ark:hon myyjän kaa. Ne on tosi avuliaita siel.
no menisin ostamaan asuntovaunua dalinger autosta, mutta eivät vastaa sähköpostikyselyihin??? eikö viron poikia kauppa kiinnosta??onko jollain sellaista assari kauppiasta joka vastaisi kysymyksiin, voisin ostaa noin 4-6 vaunua käyttöön??onko jollain ideoita??
Heips! Asun Itävirossa, olen kuitenkin supisuomalainen, peräti savolainen. Jos et vielä löytäny assaria, ota yhteyttä! voin auttaa sekä asuntoauton/vaunun etsimisessä, katsomisessa että tulkkaus ja paperiasioissa.
Hei,
Olen lähiaikoina lähdössä katsomaan miltä 90-luvun jälkipuoliskon autot (esim. Audi A3/A4, BMW 3-sarja, Lexus, Seat Toledo, VW Bora) hintaluokassa 2000-5000 euroa paikan päällä Tallinnassa näyttävät. Jos olet samoissa aikeissa, niin lähdetäänkö kimpassa?
- Jorma
Tässä on tullut nyt katteltua yksityiseltä BMW 318 VM 98. hinta noin 3400€
kertokaapas nyt paljonko tämän tuonti suomeen ja lailliseksi suomeen saaminen tulisi yhteensä maksamaan.
Kun mitä kuulin juttuja nii tässähän voi jopa jäädä häviölle!
Lisäksi tietty muut kulut mitkä tulee jos autoon tarvitsee jotain laitella ennen katsastusta, sitä et tietty tiedä ennenkuin auton näet ja pääset tutkimaan.
Tarrakilpiä et tarvitse jos autossa on voimassa olevat eurokilvet.
Lisäksi tarvitset suomalaisen liikennevakuutuksen.
Älä luota niihin Virolaisiin,olin just ostamassa mönkäriä sieltä kaikki oli
so*****,olin maksanut laivaliput,niin myyjä ilmoittaa hän myi koneen toiselle
eikä kehtaa vastaa puhelimeen,paljon on vielä opittaavaa,tällainen henkilö
pilaa muidenkin kaupanteon.
Ensi viikolla (vko. 20) olisin lähdössä hakemaan Tallinnasta autoa. Miten auton maksu kannattaa suorittaa? Entä jos autoliikkeellä on komissio myynnistä, mitä kannattaa huomioida?
Joey75:
Mikäs päivä oot menossa? Olen itse lähdössä myös. Helsinki ja Länsisatama Tallinkilla. Näillänäkymin keskiviikkoaamuna jos matkaseura kelpaa. Autoja on tullut haettua jo useampia eli siivellä pääsisi mukaan.
hemmox09@gmail.com
PS. Käteisellä ja jos oot ostamassa häkkiliikkeestä kuten komissioon viittauksestasi voisin päätellä, niin homma on käytännössä sitä että myyvät yksityisten heille myyntiin laittamiaan autoja. Myyjä ei ole siis itse liike vaan auton yksityinen omistaja. Häkkiliikkeet ottavat komissiota myymistään autoista. Mukaan saat maksun jälkeen vihreän rekisteriotteen ja luovutustodistuksen, katso että runkonumero ja omistajan nimi on oikein todistuksessa kuten rekisteriotteessakin. Eurot kelpaa hyvin.
Hei,
Olen menossa vähintäin katsomaan joitakin netistä löytämiäni kiinnostavia autoja Tallinnaan ti 18.5 klo 7:30 Tallink/Länsisatama ja paluu ke 19.5 klo 17:30 botskilla.
Jos olet samoihin aikoihin Tallinnassa ja auton etsintäkimppa kiinnostaa, niin vastaa viestiin viimeistään maanantaina 17.5 (tulee myös mun sähköpostiin) yhteystiedoilla, niin saat replynä mun yhteystietoni.
kun ostaa virosta auton mene aina paikkalliseen ARK- elikä,AUTO REKISTERI KESKUS,niin se on yksinkertaista ja turvallista,siellä on apua antavat virkailiat jotka yleensä puhuu suomea.niin homma hoituu......................
Muuten Viron puolella ARK:ssa käynnin voi jättää myös väliin, koska auton poistaminen Viron rekisteristä onnistuu Suomen AKEn kautta yhtä hyvin. Itse hain sieltä auton viime vuonna, ostin yksityiseltä. Auton katsastus oli ok, joten virolaisilla kilvillä laivaan ja Suomen puolella sataman tullin kautta kotiin. Seuraavana päivänä AKE:en, sieltä otin "tarrakilvet" (ei mikään pakko vaihtaa - virolaiset kilvet käyvät siirtokilpinä myös) ja virkailija ilmoittii autosta ARK:n.
onkos siellä sataman tullissa yleensä hirvee jono??
kauan siellä kestää lappujen täyttö?
saako siitä satamasta tosiaan ne tarrakilvet ikkunaan jolla voi sit ajaa kotiin/katsastuseen?
Mietin ison pakun transit/sprinter hakemista virosta yritykselle, onko niitä virossa rekistöröitynä kuorma-autoksi? ja onko sillä mitään väliä eli voiko virossa rekisterissä pakuna ollut muuttua suomen rekisteröinti katsastuksessa kuorma-autoksi, kuorma autostahan ei makseta veroja?
myyjätkin voi ehdottaa autoa hinta luokkaan 3000-10000€
tarkoitus tulla 26-30.8. tallinnaan
Minulle sanottiin tänään tulissa että auto pitää olla rekisterissä ja vakuutuksissa Suomeen tuotaessa?! Vähän ristiriitaista tietoa tämän ketjun kokemuksiin verrattuna? Eli tultaessa Suomen tulliin pitääkö auto olla Viron rekisterissä ja vakuutuksissa? Kun olette tuoneet autoja Suomeen mitkä eivät ole olleet rekisterissä ja vakuutuksissa, miten tulli on siihen suhtautunut? Tarrakilvet saa tullista mutta missä vaiheessa olette laittaneet vakuutuksiin vai ajaneet ilman liikennevakuutusta kotiin?
Mie oon tuonu Virosta monia mopoja eikä koskhan ole tarvinnut mithän papereita.Maksat vehkhen ja ajella ryttyytät paattiin.
Jos apua tarviit ni onnistuu.Kokemusta on.T: Mauno
itse toin auton Virosta ja kaikki meni ihan nappiin. Tosin mukana oli tulkki kaiken varalta :), mutta kyllä siellä pärjää ilmankin jos vähänkin osaa Enklantia. Ja osa kauppiaista kyllä osaa soomea.
Aamu laivalla Viroon ja heti satamaan päästyä keula kohti autokauppaa. Siinä melkein muutama tunti vierähti kun piti hakea kesärenkaat ja paperit täytellä ja vakuutus ottaa (6€ päivän vakuutus netin kautta, autokauppias hoiti). Luulen, että tuon toisenkin auton sit kun siitä aika jättää. Kaikin puolin helppoa ja nopeeta.
En usko että enää Saksan maalta haen autoa sen verran helppoa ja halpaa se oli käydä hakemassa.
Nyt vihdoin auton haettuani Virosta päätin kirjoittaa tänne koska tätä sivustoa lueskelin pari viikkoa ennen reissua.
Kerron tarinan yksityiseltä ostamisesta. Auton sijainti ei ollut Tallinna.
1. Otin yhteyttä myyjään. Sovin päivän milloin tulen katsomaan autoa.
2. Koeajoin auton ja vein sen paikalliseen autokorjaamoon jossa pientä maksua vasten auto nostettiin ylös jotta näin alustan kunnon.
3. Myyjä oli tehnyt paperityöt valmiiksi (kauppakirja) minulle ja itselleen. Tämän sovin ennen matkaan lähtöä. Helpottaa kummasti, kun ei tarvitse ruveta sekoilemaan kaikkien lippujen ja lappujen kanssa.
4. Soitin viron ARK:n (ei ole kyllä tällä nimellä netissä). Siellä on numero joka on tarkoitettu näihin auton tieto asioihin. Virkailija puhui selvää Suomea. Viron "lakien" mukaan auton omistajan tietoja ei saa kertoa kenellekkään, mutta auton historian kuulin kyllä. Kaikki oli virkailijan mukaan ok ja täsmäsi myyjän kertomiin tietoihin.
5. Teimme kaupat ja maksoin auton. Autossa Viron EU-kilvet, joten matka kohti satamaan (eli en siis poistanut kilpiä)
6. Laivalta Helsingin satamaan ja kohti tullia. Kysyin heti maihin ajettuani missä tullin toimisto sijaitsee. Olin yöllä perillä, joten otin varmanpäälle koska tiesin että se kyltti ei välttämättä näy hyvin ja voisin vahingossa ajaa ohi. Koppi on todella vaatimaton. Soitin numeroon joka oli tullin ovessa koska toimisto oli tyhjä, muutaman minuutin kuluttua virkailija saapui paikalle, täytin paperin ja näytin rekisteriotteen + kauppakirjan. Leima paperiin ja kotiin. Vakuutus seuraavana päivänä.
7. Sitten Suomen katsastus sun muut kivat jutut ja homma tehty.
Nyt sitten huomio! Hoidin Englanniksi melkein koko kaupat. Yksityiset (varsinkin ei Tallinnalaiset) eivät tod.näköisesti osaa Suomea kuin pari sanaa. Tässä minun tapauksessa myyjä oli nuori ja osasi englantia suht. hyvin. Myyjällä oli hätävarana puhelimen päässä tulkki kieli muurin takia, jota en sitten tarvinnut. Puhelimessa oli henkilö joka puhui Suomea ja Eestiä. Hetken puhuttuani hänen kanssaan ilmoitin että en nyt tarvitse tulkkia. Tämä tulkki juttu oli kiva yllätys myyjältä, tässä oli siis tarkoitus todella helpottaa auton ostoa jota arvostan paljon kun siitä ei viikon aikana oltu so*****. Luulin siis että kommunikointi Englanniksi tai hommasta ei tule yhtään mitään.
Luin erittäin paljon netistä juttuja auton maahantuonnista ja vaaroista ym. kaikki jutut vähän heitti sinne sun tänne. Tämä kauppa tehtiin yksityisen myyjän kanssa ja eroaa muista tarinoista senkin takia. Mutta anyway, hieman vaivaa joutuu näkemään Viron autonhaku reissusta ja tietysti avointa mieltä. Itselläni oli ennakkoluuloja tästä hommasta, jotka osottautui vääriksi liaallisen netin tuijottamisen takia! Sieltä voi tulla myös tyhjin käsin takia jos ei homma tunnu järkevältä. En sano että olipahan liian helppo reissu, mutta ei se kaupankäynti mitään rakettitiedettä ole (paitsi jos ostaa avaruusaluksen :) Ja myönnän että tiesin autoista jotain, vaikka nuori olenkin. Toivottavasti tästä tarinasta on jollekkin hyötyä (kirjoitin ensimmäisen kerran elämässäni keskustelu foorumille) ja ymmärtää että nämä jutut ovat yksittäis tapauksia ja minulla saattoi myös käydä hieman tuuri. Suomalainen voittaa aina! tai jotain sinnepäin... :)
Jos et halua laittaa mopoasi täällä rekisteriin niin senkun ostat ja tuot vaan.
Kuitti ja luovari kannattaa kuitenkin tehdä. Rekkareitahan siellä ei olekaan mutta runkonumeroa ja myyjän tiedot. Sitten vaan kovaa ajoa.
Itse olen löytänyt sieltä pari mankia ja pvtä joista yhden jopa rekisteröin.
Täältähän ne aikanaan on varmaan vietykin.
Itse hain helmikuussa auton tallinnasta, auto oli tuotu hollannista eikä siinä ollut kilpiä.Ostin auton, ajoin laivaan ja suomen päässä suoraan maihin ilman tullia. Autoon olin ottanut valmistenumeron perusteella vain vakuutuksen.Auto on hämeessä eikä katsastuksessa ollut mitään ongelmia.
Auto on tuotu vuosi sitten Eestistä, ja siitä on luonnollisesti luovarit, entinen rekisterinumero ja runkonumero (plus omistajan tiedot) tallessa, mutta rekisteriote on jäänyt viroon. Auto ostettiin Suomesta ihmiseltä joka on sen itse raahannut tänne vuosi takaperin.
Ongelma on siinä ettei autoa voi tullata/katsastaa Suomen rekisteriin koska tulli ja katsastusasema vaatii sen rekisteriotteen, mutta se on ilmeisesti jo mennyt silppuriin siinä vaiheessa kun entinen omistaja on katkaissut vakuutukset ja poistanut sen rekisteristä Eestin puolella.
Miten tässä tapauksessa pitäisi menetellä, kun auto olisi pakko saada tullattua ja rekisteröityä, mutta rekisteriote pitäisi saada Eestin ajoneuvorekisteristä ulos, MITEN? Oma kielitaito on niin ruosteessa ettei itsestä ole puhumaan, ja asialla olisi huutava kiire.
siis jos ostaa auton virosta, niin että niinku mitä kaikkee pitää maksaa?
Siis maksanko vain autosta, vai onko siinä vielä mitään muuta mitä pitää maksaa? Maksaako auton rekisteröiminen jotain 600-700€ ?
Minä en niinku tiedä yhtään mitään näistä jutuista... :/
Toki lahden taakse voi lähteä vaikka 3-vuotias, ikä ei ole ongelma. Mopo kannatttaa pysäköidä mieluiten jonkin rekan perävaunun alle, näin se ei vie tilaa muilta ajoneuvoilta. Voit myös antaa kaksipyöräisen avaimesi laivan henkilökunnalla, he pysäköivät mopedisi puolestasi transpointin rekan alle. Tällöin kannattaa kuitenkin olla tarkkana, että tietää missä oma käkätin on.
Poisajojärjestyksestä sinun ei tarvitse huolehtia. Siemailet vain halpaa viiniä laivan ravintolassa, kunnes paatti on rannassa. Sitten pärräsi onkin jo niin pienissä paloissa, että voit lapioida sen muttereina reppuun ja kävellä rampista pihalle.
Tere!
Hain viime keväänä eli reilu vuosi sitten auton Tallinnasta, yksityinen myyjä.
Virossa autoon liittyviä kuluja ostohinnan lisäksi auton poistaminen viron rekisteristä (n. 60€) ja virolaiset punaiset siirtokilvet (n. 60€), jotta auton voi ajaa ARKin toimistosta (Tallinnan toisella puolella) satamaan. Ko. siirtokilvillä saa ajaa Suomessa, kunnes saa suomalaiset kilvet. Suomalaisia siirtokilpiä ei siis tarvitse hankkia. Suomessa sitten joutuu maksamaan rekisteröinnistä (katsastus) ja tietenkin autoveron (kts. Tullin sivut).
Tällä palstalla on monentyyppistä viestiä, yksi parhaista S_a_m_i:n 27.2.2010.
Jos joku kaipaa apua auton hakemisessa Virosta, niin voin lähteä kaveriksi, jos aikataulu sattuu sopimaan ja matkasta aiheutuvat kulut korvataan. Itse hoidin autoihin tutustumiset eestin, suomen tai englannin kielelle, riippuen siitä mikä oli paras yhteinen kieli. Ostamani auton myyjä sattui osaamaan hyvin suomea.
jore2fi (miuku-mauku) yahoo.com
PS. Jos joku on menossa ostamaan autoa Saksasta (tai Ruotsista) ja aikataulu/sijainti sopii yhteen, niin olisin kiinnostunut lähtemään mukaan ja ihan omalla kustannuksella.
Mitä maksaa jos haet Pärnusta auton ja tuot Tallinnan satamaan tai Helsinkiin,auto on Sveitsistä tuotu eikä ole rekisteröity Viroon.eli auto pitää vakuuttaa ja saada siirtokilvet, että saa ajettua satamaan+muut paperit että saan tullattua Suomeen ?
Apua löytyy helpoimmin Suomalaisen firman kautta. Yhteystyö kumppanini
hoitaa kaikki asiat Viron puolella. Meidän firma ei rahasta, vaan työ tehdään harrastus pohjalla. Auttaaksemme maanmiehiämme kaikissa tuontiin liittyvissä asioissa.
Ota yhteyttä vaan rohkeasti. www.autonostovirosta.com
Eli saan ajaa Viron kilvillä Suomessa jos auton katsastus on voimassa Virossa. Mutta miksi pitää kaydä ARK:ssa sitten jos kauppa hoidetaan samalla tavalla kuin suomessa? Kauppakirja, rekisteriotteen tekninen osa, sekä voimassa oleva vakuutus tarvitaan mukaan...?
ostin virosta elämäni ****imman auton. Autoon tehty kaikenlaisia virityksiä, että pysyy kasassa kuukauden. Sitä mukaa kun osia on vaihdettu, niin huomaa, että juuri vaihdettu osa onkin vaihdettu juuri paikoilleen. Eli toimivia osia on vaihdettu huonompiin. Mukanani oli tällä keskustelupalstalla itseään mainostava veijari. ***jareita kaikki siinä maassa. Kehui vielä, että tähän myymään voi luottaa... No, nyt luotettava myyjä on tehnyt jo yli 3000 euron laskun autohuoltoihin.
kylla on mahdollista saata toiset kilpit tai sitten jos osta auto kaupasta tartusta sitten voi olla vielä saksa kilpit ja paperit että voi otta suomessa heti rekistreri.... voin audata jos ongelma a maanantaisin on ARK virossa kinni ja parempi on käytä tiistai- lauantai välillä
jos joku tarvitse apua voi kysitä lookingforanswers@hot.ee
Olisin hakemassa ihan yhden viikon sisällä autoa niemen toiselta puolelta.
Mitä täytyy ottaa huomiin mikäli ostaa kilvettömän auton autoliikkeestä Virosta?
Joku puhui että ARK:ssa puhuisivat osittain suomea, pitääköhän edelleen paikkaansa?
moi itse toin auton joka tuli sveizistä viroon.auto oli virossa ilman kilpiä viikon,ja eu tulli oli valmiiksi maksettu viroon,sain myyjältä valmistus numeron sähköpostiin,joko ostan auton tai en mutta menin hakemaan suomen katsastuskonttorista siirtokilvet,koska minulla oli kaikki auton tiedot nyt kotisuomessa.ei muuta kuin yhteys auton myyjään koska olen tallinnan satamassa,ja hän tuli satamaan vastaan ja lähdimme sen jälkeen kyseiseen autoliikkeeseen tutustumaan kyseiseen saabiin.no auto oli odotuksen arvoinen,ja tein kaupat.rahat pöytään ja papereiden tekoon.mukaan tuli eu tulli lasku joka oli maksettu viroon ettei enään suomessa tarvitse kyseistä tullia maksaa.alkuperäinen rekisteriote-kauppakirja.siinä paperit ja mukaan tuli täydellinen huoltokirja ja päästötodistus.myyjä laittoi omat siirtokilvet autoon ja menimme satamaan,siellä kilvet pois ja itse lliimasin suomalaiset siirtokilvet paikoilleen.sitten laivaan ja suomessa normaalisti laivasta pois ja ajelin kotiin.seuraavana aamuna tulliin ja sen jälkeen katsastamaan auto.mutta piti lunastaa uudet kilvet kunnes veropäätös saapuu..kaikki meni hyvin nopeasti ,vajaa kolmeviikkoa ja sain auton kilpiin.kahdet siirtokilvet tuli maksamaan yhteensä 34 euroa.tämä tapahtui vuonna 2011 marraskuussa.tullin sivuilta voi seurata hankkimassa olevan auton verotuksen,sillä ei ole merkitystä paljonko autosta maksat vaan sen auton sen hetkinen markkina arvo suomessa.homma oli helppoa ja suomesta tuskin enää autoa ostan.
Terve! Olen tällä hetkellä virossa joululomalla ja tarkotus on tulla takaisin suomeen 30.12.2012. Samalla on suunnitelmissa tuoda auto virosta.
Luettuani tämän palstan kommentit, minua jäi vaivaamaan vielä pari kysymystä:
1. Onko ETA- rekisteröintitodistus pakollinen?
2. Onko coc- todistus pakollinen?
3. Onko rekisteröintikatsastus aloitettava suomessa tasan 3vrk kuluessa kauppapäivämäärästä, vai voinko ostaa auton täällä virossa huoletta jo alkuviikosta ja ajella täällä sen viikon jonka jälkeen palaan takaisin suomeen?
4. Jos ostan auton liikkeestä, eikä auto ole sillä hetkellä esim. rekisterissä miten kannattaa toimia että selviää rekisteröinneistä täällä virossa mahdollisimman halvalla?
Kiitos paljon jo etukäteen vastauksista! Olen todellakin vastausten tarpeessa, sillä olen tätä hommaa tekemässä ensimmäistä kertaa.
Meillä ollut jo 2,5 vuotta virosta ostettu (saksasta tuotu) vw. Kyllä virostakin voi autoja ostaa, mutta yhtä tarkkana kannattaa olla kuin suomessakin.
Lähdetkö tulkiksi auton ostoon ja paperien saamiseksi suomeen tuontia varten. 22.3.2013
Ja tiedät varmaan hyvän ruokapaikan tallinnassa.
Tulen pe.22.3.2013 hotelli Expressiin.
Käytetyistä autoista ei makseta veroa,koska se on jo maksettu kerran.Ne veroprosenttimerkinnät ilmoituksissa voi lukea miten vaan,eli molemmat tarkoittavat lopuksi samaa.Ei siis alvia (käibemaksua) eikä muutakaan veroa.
Itse sijoitin 10 euroa e-kirjaan sivulta: https://www.autovirosta.fi/ Oli ihan ok apua ja blogikin näyttää sivuilla olevan ihan aktiivinen.
Aika paljon tiedoista oli saatavilla näillä foorumeilla, joten ei pakko ostos, mutta 10 euroa ei vielä kassaa kaada kokonaisvaltaisesta paketista joka on ajantasalla...
Foorumisse postitamiseks peavad küpsised (cookies) olema lubatud.
FOORUMI REEGLID
Juhime tähelepanu, et foorumi kasutamisel tuleb järgida Kasutustingimuse punktis 7 toodud piiranguid Sisu lisamisel. Nende piirangute täpsustamiseks ja neile lisaks on Haldaja kehtestanud Lisatingimused foorumi kasutamiseks järgmiselt:
1. Foorumis on KEELATUD:
a. Ostu-, müügi- ja vahetuse kuulutuste edastamine
b. Otsene reklaam
c. Teadlikult ebaõige sisu avaldamine
d. Ropendamine, sõimamine, karjumine ehk läbivate suurte tähtedega kirjutamine
e. Kirjutamine rängalt eesti keele grammatikareegleid eirates
f. Teemast mööda rääkimine
g. Samas teemas erinevate nimede alt postitamine
h. Võõra inimese pärisnime all esinemine
i. Sõnumite ja teemade kordamine
2. Lubatud on teiste foorumi külastajate aitamine soovitades mõnda head firmat või töömeest. Lubatud on teema laiendamine. Liiga usinat ühe ja sama telefoninumbri/meili jagamist erinevates teemades võidakse lugeda reklaamiks ning kontaktandmed/postitused võidakse kustutada ja kasutaja blokeerida.
3. Teema pealkiri ei tohi olla umbmäärane: "mure", "probleem", "appi". Pealkirja lugedes peab saama aimu, millest antud teemas juttu tuleb. Teemade pealkirjades on keelatud korrata kirjamärke, näiteks: "palju on Calibra kütusekulu???????????".
4. Teema pealkirjas ei tohi laimata kaubamärki-firmat, näiteks: "petturid ASDF autopoes". Oma konkreetset kogemust mingi firma või kaubamärgi kohta saab väljendada kirjutatud sõnumis.
5. Küsimused, ettepanekud ja järelpärimised võib postitada "Vaba teema" foorumis asuva teema "Kaebused" alla.
6. Reeglitele mittevastavaid, mõttetuid ja foorumit risustavaid sõnumeid ja teemasid on administraatoritel õigus kustutada või sulgeda. Pidevalt mõttetu sisuga postitustega foorumit koormavaid kasutajaid on õigus moderaatoritel blokeerida.