Sisene

Foorumid

Küsimused ja arvamused automarkidest

foto@auto24.ee

Küsi spetsialistilt

Tehnika

Sõidukite modifitseerimine ja tuunimine

Mototehnika

Teised sõidukiliigid

Muud foorumid

Autosport

TEEMA: MIDA ARVATE SOOLATAMISE KEELUSTAMISEST?

21:38 23.12.2008
Reixmees
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Prillikivi prillikiviks, küll läksin täna kogemata auto pihta ja käib ikka pinda küll kui mingi kogus asfalti puhtale riidele ladestub. See kuidas keegi enda kingade või auto eest hoolt kannab on nende asjade omaniku isiklik mure.

Probleem ei ole selles, et auto ei läigi iga päev nii nagu poeletil. Probleem ei ole minu jaoks üldse autos või kellegi kingades. Minu probleem on see, et mind häirib, et olen sunnitud elama nigu põrsas kuskil **** sees. Ladestub see möga siis mulle kusagile esiklaasile, kingadele, riietele, kopsu või ma ei tea kuhu.

Talvise vihmasaju aegse ****mere ning suvise vihmasaju vahel on suur vahe (talvel naastrehvid ja sool närivad asfalti).

Ning, siis see ongi kõige nõmedam, et on olemas teistsugused meetodid talviseks teehoolduseks (nagu näitab lähinaabrite kogemus). Ma saan aru, kui ei olekski olemas teisi lähenemisi teehooldusele.

Meie kasutame aga ikka sellist natukene madalalaubalist varianti. Umbes nii et paneme pampersi püksi ja siis ei pea päev otsa peldikus käima ja eks õhtul vahetab pampersi jälle välja. Mis siis et natukene ****ne on elada pool päeva, aga vetsus käimine oleks ju igavene ajaraiskamine ja ma ei tea mis.

Minu jaoks selles teemas on 2 mõistlikku varianti:
1. Naastude lubamine ja soolatamise minimiseerimine (bussipeatused, tõusud)
2. Naastude keelamine ning totaalne libedusetõrje (millega eesti kliimas ei ole mõistlikult võimalik elu sees hakkama saada)
21:48 23.12.2008
sfxw. (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
täna lõunal oli hea võrdlusmoment - TLNa ringtee Jürist Kiilin ristini oli totaalselt jääs - ei tea kas sellest(muud silmnähtavad põhjused puudusid) oli sel lõigul kiirus ~40km/h. Peale Kiili risti oli tee soolamärg ja kiirus min. 80+

Tegelt oleks eelneval lõigul ilusti saanud poole kiiremini liigelda kui hoitaks normaalset pikivahet ja puuduksid ohutundeta debiilid!
01:55 24.12.2008
Kärss
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Lisaks eelmisele: täna oli Peterburi mnt alates maardu järvest jääga kaetud ja väga libe. Keskmine kiirus esimeses sõidureas 80-90kmh, teises reas nagu ikka. Oleks olnud tegu üherealise teega, oleks võinud 40kmh kiiruse põhjus olla ka milleski muus kui libeduses, näiteks traktoris. Keelame kõik ära?

Jutt läheb väga samasse kanti nagu USAs, kus valitseb liikluses kaos juba vihmasaju korral. Mida me väärtustame, kas oma kliimavööndiliste iseärasustega looduse hoidmist võimalikult puhtana või ohverdame selle nende imbetsillide nimel, kes on omale load "ostnud" ega ole viitsinud sõitma õppida ega viitsi talvisel aastaajal kodust 5 minutit varem välja tulla? Mitte iga idioot ei pea saama juhilubasid, aga praegune süsteem seda paraku võimaldab. Minu jaoks pole probleem ka selles, et auto on ****ne, aga kui iga vastutulev auto muudab esiklaasi läbipaistmatuks, siis ohutusest rääkida oleks kohatu ja pean ise seda ohtlikumaks kui libedust - libedaga saab õppida sõitma, aga seda esiklaasi *****mist ei saa vältida mitte kuidagi. Meie kliimavööndis on vähemalt praegu ka totaalne libedusetõrje mõeldamatu (kliima soojenedes kunagi vbl mõeldav) ja sellist kaootilist laiguti libedusetõrjet samuti ei poolda. Soolalagas kogu elu sõitma harjunuga on vist sama häda nagu joodikuga, kellele on raske selgeks teha, et ta on joodik, kuna tema enda arvates ongi kõik normaalne. Enamus peab normaalseks siiski midagi muud. Aga nagu siit teemast paistab, sellist rahvahääletust teha pole mõtet, kuna juhtuks sama nagu tuumajaama või kultuurikatlaga, kus inimene tänavalt muutub spetsialistiks ja hääletab selle poolt, mis suunas teda kogu elu ajupestud on. Ja siis on veel mingid lollikesed, kes peavad kiirusest olulisemaks keskkonda ja liiklusturvalisust...

PS: täna tegin väljas tiiru ühe oma uunikumiga, homme teen teisega. Maal on ilus, sõidad lumes ja naudid puhast loodust, sool ja roostetamine on linnaautode probleem. Aga kadestan siiani Soomet, kus sain sõita kogu talve selle esimesena mainitud uunikumiga (uunikumiüritusi oli läbi talve, kuna solkimata keskkond ei pane autosid roostetama). Õnneks elukohta saab valida ja loodetavasti ei jõua see soolatamine kunagi väikestele maateedele.
09:28 24.12.2008
kris901 (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
to kärss:olen pikka aega jälginud sinu teemaarendusi ja enamasti sinuga nõus olnud,siin aga mitte. Pakun sulle ehk veidi julma eksperimenti(vabandus juba ette):homme õhtul täiskiilasjääs Tallinn=Narva teel juhtub õnnetus kellegi sinu lähedasega.Sule nüüd silmad ja kujuta ette,mida mõtleksid,kas"kuradi teemehed,miks riigi peatee on kiilasjääs" või "Kuradi sugulane,miks sa load ostsid ja sõita ei oska!" Kumb kaalub rohkem,kas sulle külla sõitnud sugulane,kes kohale ei jõudnudki või ****ne esiklaas ja minimaalne looduse reostus,tegelikult ülespuhutud pseudoprobleem? Sorry veel kord ja häid pühi!
11:31 24.12.2008
Alo 1 (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Tere!

Meil ei ole ilmselt keegi teinud ühtegi uurimust teemal soolatamise mõjust keskkonnale, eelkõige veekogudele ja põhjaveele. Üldjuhul me ei tea, mis saasta sinna tee peale maha pillutakse. Samuti ei ole keegi uurinud selle saasta mõju teekattele. Olematu või väga vähene see ilmselt ei ole.

Naelrehvide keelustamise kohta on minu teada tehtud mitmeid uuringuid. See, et naastrehv kulutab rohke teekatet, kui lamell või suverehv on ka ilma uuringuta selge.
Me ei saa kasutada ka arenenud riikides või isegi põhjamaades tehtud uuringuid, sest ilmselt on teedele puistatavad lahused erinevad ning selliseid saastakatteid ei kasutata sealsetel teedel.

Kui võtta aluseks inimelu väärtustamine, siis on see meie banaanivabariigis paras möla, mis teenib poliitilisi või majanduslikke eesmärke, mitte aga huvi oma kodanike elude säilitamise vastu. Sama võib öelda keskkonna väärtustamise kohta. Liiklusprobleemid on siinkohal vaid üks väike osa – meie riigis elavad sisuliselt viitsütikuga pommi otsas sajad tuhanded kodanikud, kuid keegi ei räägi millegi keelustamisest või likvideerimisest.

Kui teemaks on künnised teedel, siis kuuled, et kui see päästab kasvõi ühe inimelu on nad igati õigustatud. Kui räägitakse naastrehvide keelustamisest, siis öeldakse, et see päästab vaid paar inimelu aastas. Huvitav küll, mille poolest ühed elud teistest väärtuslikumad on ja kes seda hindab.

Samasuguse näite võib tuua keskkonnamõjude kohta. Kui keegi läheb järvejääle või karjääri libedasõitu treenima, siis on ta suur keskkonna reostaja ja peab maksma trahvi. Sama järve kallast pidi mööduvalt teelt tuleb aga kõikvõimalik ja võimatu saast otse järve ja keegi ei köhigi. Keegi isegi ei tõstata teemat ja keskkonnainspektoreid see üldse ei huvita.

Samas pole keegi teinud ka uuringuid selle kohta kui palju suureneb liiklusoht täiendavatest transiidivoogudest, mida meie poliitikategelased püüavad igati soosida tuues välja vaid selle positiivset mõju majandusele.

Eelmises postituses on huvitav näide soolatamise puudumise ja lähedase kaotuse kohta. Toome teise veel. Kui mõne raskevoki tagant tulev saastapilv matab mõneks sekundiks kogu vastutuleva auto ja viimane seetõttu avariisse sattub, kes on siis süüdi? Kas soolatamine, vastutulev rekkamees või kogenematu autojuht, kes ei osanud õigel momendil kojamehi sisse lülitada ja paanikasse sattudes sõiduvea tegi?

Lugupidamisega

Alo Karu
13:38 24.12.2008
Reixmees
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Täna saabusid mu Ahvenamaal elavad esivanemad jõuluks koju.
Linnasõitu 20 km pluss 100 kilti suhteliselt puhast maanteed (ise tulin ka täna päälinnast ja kusjuures olid Eesti ning Tallinna kohta suhteliselt puhtad teeolud) oli auto külgedele tekitanud päris korralikud kogused soolakristalle.

Vana räägib, et seal pole soolast haisugi, enne praami peale sõitmist oli masin puhas.

Isegi olen seal vahetevahel talvel külas käinud ja oma kogemusele tuginedes on seal temperatuuride ning nende kõikumiste järgi vaadates vägagi sarnane kliima Eestile. Kuidas samasuguses kliimas elavad soomlased saavad liiklemise ära õpitud ja eestlased siis niipalju kehvemad on?
14:29 24.12.2008
Tippa tappa ja loodus lokkab (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
No mida meil siis siin niiväga soolatatakse, minu arust ainult põhi maantteid, no pole mingit massilist soola toppimist, siin toimub vaid hädavajalik, ise asi muidugi kui kasumlikult seda tehakse. Aetakse mingit mulli vaid siin.
23:12 24.12.2008
be-em-wee (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Mulli ajamine on ikke rohkem sinu jutt to tippa tappa...!
Soola, soola jne. jätkub ikka palju rohkem kui põhi teedel. Küll lume peal, küll lume sees, kuid soolatamata ei saa mitte need teerookijad hakkama! Jah pole need metsavahelised külateed soolatatud alati ja hea seegi, et metsa see keemiline soola saast ei sattu!
00:12 25.12.2008
k2rss (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
TO kris901: Su dramaatilise näite puhul lihtsalt üks eeldustest väga vildakas - nimelt riigid, kus on külma ja jääd teedel oluliselt kauem kui Eestis ning kus põhimaanteid ei soolatata, kuuluvad maailma kõige liiklusohutuimate riikide hulka. Seevastu Eesti, kus toimib selline teede "****ndamine", kuulub maailma kõige liiklusohtlikumate riikide hulka. Nii et olukorras, kus juhil on võimalik arvestada teeoludega, on tõenäosus, et meie kõigi naised ja lapsed jõuavad koju tervetena suurem, kui ****se esiklaasiga soolatatud teedel, kus mõned lõigud kaootiliselt ikkagi libedad on, kõrvalteedest rääkimata. Põhjamaade kahjuks räägib lisaks pikemale külmaperioodile veel palju muudki, näiteks autopargi vanus (= kõikvõimalike kolmetäheliste elektrooniliste abimeeste puudumine), pole ka teede seisukord oluliselt parem (meil lihtsalt remonditakse sagedamini), ent ometigi on seal asjad just parimas korras ja meil halvimas. Ühe esmase põhjusena julgeksin siiski tuua välja ettearvamatud (mitte halvad!) teeolud. Üks osa sellest on kindlasti ka soolatamises (nähtavus kaob peale iga vastutulnud autot ja mõnikord kaasneb sellega ka ootamatu libedus - see sobiks kaskadööride treenimiseks, mitte liiklusesse). Ei suru oma arvamust peale, lihtsalt põhjendan, miks ma nii arvan (ootan põhjendamist ka teistelt!) ja oma arvamus põhineb siiski päris pikal kogemusel elamises piirkonnas, mida ei soolatata, sh ka rekka ja suure bussi roolist vaadatuna (ei teeninud sellega leiba, lihtsalt sattusin sageli kaineks autojuhiks).

Häid pühi minugi poolt!
09:02 25.12.2008
kris901 (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
to kärss: nagu eelnevalt mainisin,olen enamasti sinu arvamusega nõus,ka nüüd,kui jutt on Põhjamaade liiklusohutuses.Sinu argument täiesti veenev minu jaoks! Olles rekkaroolis aastaid ja sõitnud enamustes Euroopa riikides (peale Iirimaa ja Lichtensteini),julgen väita ühte asja,millega nõus paljud mu kolleegid:kõige ebapraktilisem ja uimasem liiklus just Skandinaavia maades. Kas nõustud sellega?Samas tõesti ohutum,statistika seda näitab. Ja olengi ummikus,sest justkui promoksin siin teemas kihutamist.EI,pole rullnokk olnud ei suure ega väikese auto roolis,aga hetkeoludele vastavat optimaalselt maksimaalset sõidukiirust soovin ma küll ja mitte ainult selle teema raames.Kui seda aitab saavutada talve tingimustes kõigi muude teehooldusvahenite kõrval ka sool/keemia,siis mis selles halba on.Eesmärk on ju ,et autod püsiks võimalikult kindlalt teel,oma sõidurajal! Muud kaasnevad nähud on küll ebameeldivad,kuid turvalisuse ja mõistliku sõidukiiruse kõrval teisejärgulised.
10:26 25.12.2008
ddig
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Kris901 kirjutas: "Pakun sulle ehk veidi julma eksperimenti(vabandus juba ette):homme õhtul täiskiilasjääs Tallinn=Narva teel juhtub õnnetus kellegi sinu lähedasega.Sule nüüd silmad ja kujuta ette,mida mõtleksid,kas"kuradi teemehed,miks riigi peatee on kiilasjääs" või "Kuradi sugulane,miks sa load ostsid ja sõita ei oska!" Kumb kaalub rohkem,kas sulle külla sõitnud sugulane,kes kohale ei jõudnudki või ****ne esiklaas ja minimaalne looduse reostus,tegelikult ülespuhutud pseudoprobleem?"


Antud näite puhul on tegemist kõige selgema populismiga - just selliseid näiteid tooksid meie poliitikud, kui neile siit teemast kõik asjalikud soolatamise vastuargumendid lauale laduda.
Pole ju mingit vahet, mitu tundi ennem ja pärast fataalset avariid tee libe oli - kas tee oli kogu aeg libe või tekkis libedus ootamatult. Kui tee oleks kogu aeg libe, siis ei oleks ka selles osas selliseid üllatusi. Ja lõppude lõpuks, kas peab tõesti saama talvel sama kiiresti sõita kui suvel. Tunnistan, et ise kipun seda tegema - samas minu jaoks ei ole ka probleem 2,2 tonni tühimassiga autoga kõva seguga lamellrehviga kiilasjääl sõitmine. Oma prouat, siiski selliseid kiiruseid valima ei õhuta, vaatamata sellele, et tema pooleteisttonnisel autol testivõitjad naastrehvid all on.

Populismist rääkides, siis siin tegelikult on selge vahe näha, kes tahab lihtsalt mulli ajada ja kes on huvitatud sellest, et asjad tegelikult paremaks muutuksid. Kõige lihtsam on raisata riigi raha (soolatamine) ja kisendada, et nii peabki ja kõik teised variandid on ohtlikud ja halvad. Selleks, et olukord (teehooldus, liikluskultuur, sõiduoskused) tegelikult paraneks on vaja teha sisulist tööd ja aru saada kuhu on vaja ressursse suunata ja milliseid vahendeid kasutada.
Selliseid inimesi, kes suudavad asjale ülevalt vaadata ja tegelikud vajadused isiklikest lühiajalistest eesmärkidest ettepoole tõsta on meie ühiskonnas kahjuks väga vähe, kui üldse.
14:13 25.12.2008
kris901 (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
to ddig:kui viitsid,loe mu eelnevad kommid sel teemal läbi,ehk on seal vastused olemas,et mind populismis mitte süüdistada.Poliitikutel pole selle teemaga üldse pistmist,soola kasutamisele alternatiivi vähemalt niikaua pole kui maanteeamet oma põhimõtteid teehoolduses ei muuda(libedust saab tihti ennetada,meil võideldakse nädal aega tagajärgedega jne).Kui mu kogu jutust jääb mulje,et ma ei tee suve ja talve vahet,siis kordan veel :ma soovin igal aastaajal reaalses olukorras optimaalse kiirusega liiklemise võimalust ,maanteel teen ma tööd ja mul on ometi õigus teha seda ohutult ja kiiresti.Olen ma idioot,kes ainukesena nii arvab?!
15:50 25.12.2008
Kärss
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
TO kris901: kordan, statistika näitab, et siin soola sees ei ole mitte ohutult ja kiiresti vaid ohtlikult ja kiiresti! Ma ei näeks selles mingit probleemi, kui Eestis oleks aastaringselt maanteekiiruseks 80kmh, kuna nii väikese riigi puhul mingit märkimisväärset ajakaotust see ei tekitaks. Liikluse sujuvus on aga teine teema - julgen väita, et Skandinaavias sujub palju paremini kui siin, kuigi lubatud maanteekiirused on väiksemad. Tegelikult on siin veel üks oluline nüanss: Soomes soolatatakse teatud kiirteid, kus on ka talvel lubatud sõita 100-ga (suviti 120-ga), lisaks veel see +10%km/h. Kuna nende teede autodekoormus on niivõrd suur, siis sellega hoitakse ära ummikuid, eelkõige linnast väljuvatel suundadel ja seal on sel soolatamisel tõesti mõte sees. Eestis pole põdraaedadega kiirteid, küll aga sõidetakse kiiremini ja maanteesõidu teevad närviliseks need, kellel on nagunii LE-st pohlad (80-ga sõitvas liiklusvoolus oleks neil masinatest mugavam mööda sõita ja nende väljanoppimine politsei poolt sõltub poliitilisest tahtest, mitte soolatamisest või kiirusepiirangutest). Ohutusest rääkides ei maksa unustada, et Soomes, kus on talvel tõesti libe ja ei soolatata, on rooli taga oluliselt rohkem naisterahvaid, pensionäre, invaliide ja lisaks veel üllatavalt palju nn silmaklappidega inimesi, kes saavad seal hakkama just tänu rahulikumale liiklusele. Libedusega toimetulemise on nad kusjuures laitmatult suutnud ära õppida. On meie ülekaalukalt meesjuhtide "armee" nii palju kehvem neist memmedest?

>et autod püsiks võimalikult kindlalt teel,oma sõidurajal! Muud kaasnevad nähud on
>küll ebameeldivad,kuid turvalisuse ja mõistliku sõidukiiruse kõrval teisejärgulised

Mis vahet sel on, kas auto kaldub vastassuunavööndisse libeduse (valesti valitud sõidukiiruse) tõttu või selle pärast, et juht lihtsalt ei näe, kuhu ta sõidab (esituled on pidevalt ***** täis, lisaks kaob nähtavus hetkeks peale iga vastutulijat)? Rooli tagant vaadates on lihtne saada hakkama libedusega, kuna see pole ootamatu. Praegu paraku libedus on ootamatu ja lisaks sellele ka nähtavuse probleemid. See ei ole teisejärguline, vaid osa suurest tervikust - sõiduohutusest. Mina olen igal juhul see idioot, kes arvab, et olulisem on jõuda tervena koju, kasvõi aeglasemalt, kui et kiiresti kabelisse.

Paljudele meeldib lahterdada ja meil kõigil on oma arvamus, kui räägitakse skandinaavia liiklusest, india liiklusest, venemaa liiklusest, meerikamaa liiklusest jne. Ma ei poolda mitte ühegi liikluskultuuri ülevõtmist Eestis, kuid vaadates statistikat, tasuks võtta üle üksikuid asju nii skandinaaviast, indiast, venemaalt kui ka usast, et meil endil oleks parem. Kiirteede väljaehitamine võtab aega ja kui talvel hakatakse siin lubama suuri kiirusi, oleks seal ka soolatamine põhjendatud, lisaks peab muidugi kogu teehooldus olema kiirteedel natuke teine kui me Eestis seni näinud oleme:)). (Laus-)soolatamisest loobumine oleks aga väga lihtsalt ja kiiresti teostatav samm, kuna see lahendaks ära väga suure hulga probleeme (lisaks keskkonnakahjudele ja autoremondi jms vahendusel majanduse koormamisele ka mitmed liiklusprobleemid, nii teekatte kiire lagunemise kui liiklussurmade vähendamise just libeduse-puudumise-illusiooni purustamise abil).
16:46 25.12.2008
ja pappu on ka puhas (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Veits parem mõtte tuli, et meil oleks ilus ühtlane puhas talv, siis võiks päästeteenistuse pritsimehed selle ära korraldada.Hommiku kastmine, lõunaeg kastmine, õhtangune kastmine.
17:24 25.12.2008
R.K. (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
sorry, et oma nina siia vahele topin, aga Kärss, millisest statistikast sa räägid?
18:23 25.12.2008
ddig
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
kris901, eesmärk ei olnud kindlasti sind otseselt populismi viljelemises süüdistada ning saan aru, et professionaalne autojuht ja minusugune amatöör vaatavad kindlasti asja erineva mätta otsast. Tsiteeritud postitus minu hinnangul siiski otseselt populistlik jutt, kus oma seisukohale üritatud kaalu anda dramatisatsiooni abil, juhtides tähelepanu kõrvale objektiivsetelt teguritelt.

Ka minule meeldiks kui pidurdusteekond ei kasvaks ja kurviläbimise kiirus ei kahaneks talvistes oludes. Samas olen tõeline talve fänn ning mulle meeldiks kui detsembri alguses kaks meetrit lund maha tuleks ja enne veebruari lõppu ära ei sulaks.
Üritan siiski asjale läheneda objektiivselt ning nagu juba mainitud, siis näen oluliselt suuremat ohtu kiiresti muutuvates teeoludes kui pidevas libeduses.

Igale olukorrale on olemas vähemalt kaks lahendust - kiire ja effektiivne. Antud juhul on üks neist kiire, mugav (teostajale), osalise efekti ja märkimisväärsete tagajärgedega. Teine on aeganõudev, ebamugav (teostajale), pikaajalise efektiga ning märkimisväärsete otseste ja kaudsete kasudega.
18:29 25.12.2008
marita57
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Kui 15 aastat tagasi Põlvamaal veoautokoorem kraavi laiali vajus (oli nädalavahetus, jahis oli vaja käia ning talv oli saabunud sel aastal ootamatult), siis teehooldaja Pavel Antonovitš lausus kuldsed sõnad: õppige sõitma!
19:53 25.12.2008
kris901 (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Lp. oponendid! Tänan teid vastuste eest,teie argumendid on arukad ja veenvad,aga ühes jääme ilmselt eri arvamustelè~kui parimad sõidutingimused reaalses ajas ja oludes on võimalik tagada soola/keemia abil,siis tuleb seda teha ja vajadusel 24h ööpäevas! Alternatiivid,mida pakute on ju mõistlikud,aga seni,kuni autokoolide õpe on pehmelt öeldes madal,kuni meie liikluse PÕHIprobleemiks on "mina olen jumal" suhtumine kõigisse ja kõigesse,kus matslus ja pohhujism on igapäevane ilming ,on ohutum omada veits ****st esiklaasi,aga pidavat teepinda rataste all! Kulla oponendid:teil on õigus,aga teie ideede elluviimiseks on vaja pikki aastaid! Nendite ju isegi muutuste vajalikkust,juhtide suhtumise vajalikkust,aga kes peaks seda tegema? Mina ei tea.
21:50 25.12.2008
Kärss
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
TO R.K.: pidasin silmas liiklussurmade statistikat miljoni elaniku kohta, kus Skandinaaviamaad on ühed turvalisimad ja Eestist hullem oli vist ainult Läti. Ei mäleta, millises lehes see avaldati, kindlasti keegi oskaks tuua ka lingi (kui ma äkki isegi seda siia kunagi varem linkinud pole). Aga hea uudis on see, et tänavuse aasta statistikanumbrid peaks tulema märgatavalt paremad Eesti puhul, kui nüüd aasta viimaste päevadega midagi väga hullu ei juhtu.

TO kris901: oskad öelda, mitu km sõitu on selleks vaja, et libedakogemused meenuksid ja igal uuel talvel maateedel kiilasjääl sõitmine enam ei hirmutaks? Sellele küsimusele võivad vastata muidugi ka teised. Kuna Soomes sisemaal ei soolatata, siis äkki peaks keelama meie juhtidel käia ka seal suusareisidel talviti? ;) Tegelikult polegi see mingi nali, seda kajastab näiteks suht kõrge kindlustusmakse osakaal autorendi hindades. Just eelmises postituses kirjutasin, et Soomes suudavad neid talvesõiduoskusi meenutada ka vanamemmed ja sõita max lubatud kiirusega ohutult kogu talve. Ja kes ei oska sõita, see jätab tõesti auto koju, see ei ole häbiasi. Eestis on? :))
23:22 25.12.2008
Või sõidan mina vales kohas (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Mull on küll tunne, et need mehed pole kabinetist välja saanud, sisemaa ja tänavune aasta.Kas mõni ütleks üld km ka mis tänavu aasta kokku sõitmata jäid terves riigis ja metsade vahel no pole seda keemjat mille vastu võidelda.
02:47 26.12.2008
R.K. (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Kärss kuule, ole nüüd, see statistika ei näita ju soolatamise ja mitte soolatamise vahet. see, millisel kohal me parasjagu mingite numbrite järgi oleme, ei ole ju objektiivne. need numbrid on saadud praeguse teehoolduse korral, aga milliseks nad kujunevad, kui laus soolatamine lõpetatakse, seda ei tea ju keegi. tore oleks, kui väheneksid, aga see on ainult oletus.
ja veel- väidetavalt, mingi statistika järgi, juhtub meil suvel raskete tagajärgedega avariisid rohkem, kui talvel. millest see küll tuleb? ja ära hakka, et kui inimesed teaksid, et teed on libedad, siis nad arvestaksid sellega. ei nad arvesta, niipea küll mitte.
09:21 26.12.2008
kris901 (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Stardin lumetult Läänemaalt lumistesse Virumaa metsadesse vanematekoju,eelinfo kohaselt peaksin kohalikel külateedel oma libedusadrenaliini kätte saama,kui jälle tsivilisatsioonis ja levis tagasi,on ehk muljeid jagada. Seniks soovin kõigile vestluspartneritele positiivset meelt ja mõnusat pühadeaja jätku!
13:49 26.12.2008
divex
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
J6udsin 23. 6htu P2rnusse ja tegin Kaubakeskuse juures suitsupausi. Pilt, mida j2rgnevalt n2gin pani sydame verd tilkuma.V2ljas 1-2 kraadi sooja ja mingi soolataja valab valget ollust tahaolevasse kasti- pool l2ks muidugi yle 22re ja siis hakkas soola kyhveldama.Enne seda oli asfalt kuiv ja kare, peale seda soolam2rg. Siit sai mu auto esimese soola 3a jooksul.
13:57 29.12.2008
Kärss
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Allarthethird tõi teises teemas kohutavalt hea näite sellest, mil viisil ohutuse nimel pingutamine reaalses olukorras ohtlikumaks osutub. Mõte on täpselt sama, mida ma siin libeduse puhul üritan selgeks teha (libe vs enamajaolt märg ja üksikutes kohtades ootamatult libe). Tema näide oli selline:

"Kui me sõidame Otepää kuplite vahel. Oletame, et on suveöö, aga sajab padukat ja reaalne nähtavus on seega nullilähedane. Aga kahjuks me näeme teed, sest kaugtuled valgustavad teeservas olevaid helkurposte väga kaugele ning valged jooned aitavad kah veel aimu saada, kus teeservas me parasjagu oleme. Ning sellistes tingimustes ei sõida kahjuks kõik juhid siiski nii kiiresti kui peaks, vaid nii kiirest, kui tundub ohutu, sest tee kulgemist on ju kaugele näha. Aga kui teele on langenud puu või on seal põder, siis näete te seda liiga hilja.
Kui aga poleks neid helkurposte ja valgeid jooni, siis arvan et keegi ei julgeks sõita oma reaalsest nägemisulatusest oluliselt ettepoole. Ja ainuüksi sellega ongi saavutatud juba suurem turvalisus, et igasugused ohutuselemendid on kõrvaldatud. Ning kui õnnetus ka toimub, siis on suur vahe, kas näha ühesuguse nähtavuse korral seda objekti liikumiskiirusel 55km/h või 85km/h. Ühel juhul jõuate reageerida sel hetkel, kui teil on esituled juba katki, aga teisel juhul saate ehk enne kokkupõrget pidama või siis hoo nii alla et isegi turvapadjad ei avane... Kuid ärge arvake, et ma tahaksin, et homnepäev värvitaks kogu Tln-Trt maantee mustaks ja kõik liiklusmärgid korjataks ära. See põhjustaks vast paari päevaga eestlaste tulevikule sama suure kaose, kui mõni senise ajaloo tuntuim katastroof."

Siin peamine argument oli, et siis langeks kiirus. Tegelikult peakski kiirus olema langenud just selle pärast, et ikka on üksikuid kohti, kuhu sool ei jõudnud ja mis on libedad, kuid sõidetakse ikka näilise turvalisustunde tõttu selliste kiirustega, nagu oleks meil suvi. Analoogia võiks tuua ka tänavavalgustusega: peame ju kõik loomulikuks, et linn on valge, see on ju meie kõigi turvalisuse huvides. Ometigi passivad pätid just pimedas oma ohvreid, kuna ohvrid on näha, kuid ohvrid pätte ei näe. Saatuse kurioosumina oli viimane avarii, mida ise pealt nägin, seotud just tänavavalgustusega Gonsiori tänaval: kogu tänav oli valgustatud, aga ülekäiguraja kohal (sotsministeeriumi juures) oli pime (ei mäleta, kas oli lamp kustunud või puuoksad ees), noor naisterahvas hakkas teed ületama eeldusel, et autojuhid teda näevad (tema jaoks ei olnud ju pime!), aga ei näinud teda ei eessõitja, üle kelle katuse ta lendas (tegelikult nägi viimasel hetkel ja see viimase hetke pidurdus päästis tõenäoliselt elu), ei näinud keegi kõrvalreast ega näinud ka mina, kes ma avarii põhjustanu taga sõitsin (kontrast heleda valguse ja üksiku tumeda koha vahel). Õnneks oli pikivahe piisav pidama saamiseks ja midagi tõsist neiul ei juhtunudki (üliõnnelik õnnetus, tänu "pooliku kartuli" disainiga tänapäevasele autole). Ilma valgustuseta teel, kus autojuhid ei vahi enda ette vaid just nimelt teeääri, poleks seda õnnetust juhtunud. On see tänavate kunstlik (osaline!!) valgustus nüüd hea või paha?

Inimestele meeldib mängida jumalat, panna jõgesid tagurpidi voolama, teha ööst päev ja talvest suvi jne. Osaliselt see ka õnnestub ja need ullikesed, kelle reaalsusetaju tõesti ära saab petetud, kõrvaldavad end ise loodusliku valiku kaudu inimese evolutsiooniradadelt. Paraku võtab pea igaüks neist kaasa ka parimaid meie hulgast...
16:32 29.12.2008
be-em-wee (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Hr. Kärss, sa andsin hää kokkuhoiu idee! Tuled kustu (energia sääst), maanteed tähistamata (tööjõu, värvi jm. materjali sääst)! Kõik roomaksid nagu kurvis pidurdav tigu! :D
Ausalt öeldes, su jutul tõepõhi all! Mida rohkem ohutus värke luuakse, seda rohkem ohutunne inimestes kaob!
01:35 02.01.2009
qmmik (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Isiklikult pooldan soolavaba teed. Aga-aga-aga...Ei ole reaalne,et Songissepp,Lõugas & Savisaar Co. ning selle Co. arvukad osanikud sel sündida lasevad.Eelpool väga selgelt lahti räägitud.(Eks perekond Ilves anna ka eeskuju ning tegutsemisjulgust omal moel:)Meie väikese vaese ja kompleksides riigikese olme on paika pandud mitte valitsuskabinettides,vaid mitmesuguste OÜ-de juhatustes,valitsus on vaid allkirja andja viisaastaku plaanile.Rahavoogude laekumine on ette paika pandud piltlikult väljendudes.Mitte ainult teedebisnesis,vaid üleüldse,kus vähegi summasid liikumas.Mis on rahva hääl seda kõigutama või lammutama?Mis kuradi loodushoid?Mis kuradi roostes autod?Minge sohu elama,kui sool silmad kipitama paneb:D
Kas kotib neid vaalasid ehk mingi allkirjade kogumine,rahvaalgatus või meeleavaldus leebes vormis?
Aga võibolla kuulub ka OÜ Eesti Vabariik mõnele sihandesele troopilises kliimas asuva kontoriga väikeettevõttele ja Vabariigi Valitsus on lihtsalt Baltikumi harukontor...?
Vaat selline veider vaade avaneb mulle siit soola-lume seguse mätta otsast:)

P.S. Peale viimast tormi olid Tallinnas umbetuisand Odra uulitsal 20 cm sügavuses lumes traktori jäljed suunal Tartu mnt.poolt Juhkentali tn.poole.(Teine suund oli vist isegi korra lükatud,ime küll).Soola sai ikka liiga vähe,ei sulatand ära.Tuleks rohkem kallata.
Mõni päev peale tormi Jakobi tn.Tallinnas.Lumi on lükatud,tänav normaalselt sõidetav.Õhtul 23 paiku laekub traktor.Sahaga! Hakkab krihnama puhast asfalti.Mees võtab asja hingega,kolistab ja müterdab seal umbes nii kaheni öösel.Et nagu järelmaksuga või nii...õigel ajal ei taibanud sahka alla lasta,no lükkab siis hiljemgi,kui lumi juba sulamas otsast...
Oh kanna,maa ja ära katke...:D
02:09 02.01.2009
qmmik (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Ahjaa,üks uitmõte veel,kui lubate.Kui tõesti soolaloopimine lõppeks,kas "vabanev" raha leiaks kasutust näiteks kvaliteetsema asfaldi soetamiseks-maharullimiseks?
Mis sel asfaldil häda,sool teda ju enam ei näri,käib odav asfalt kah...:)
Laseme vagudes edasi,ühesõnaga.
10:02 02.01.2009
vanavunts
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Mul kah yks uitmõte:
Kes peaks keda keelama ??!
Kas Rohelised peaks kõigile pähe istuma ... Greenpeace ?

Peace ;-)
21:32 02.01.2009
Reixmees
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Natukene 1. aprilli idee, aga vabaneva raha võib läbi kütuseaktsiiside alandamise rahvale tagasi anda:P

Muudetud 2.1.09 21:32

23:47 02.01.2009
be-em-wee (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Üks kummaline tähelepanek!
Ühes väikeses eestimaa linnas oli jõuludest uue aastani ikka tõeline püha ka teehoolduses! Eramajade piirkonnad ei saanud mingit libeduse tõrjet. Täna uhas paar masinat lausa mittu korda samadel tänavatel ja liivakiht tuli kohe kahe nädala norm maha! Soola ei tundunud see liiv sisaldama.
03:19 03.01.2009
VVV1
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Täitsa mõtetu seda soola sellistes kogustes puistata olukorras, kus enamus juhte kasutab naastrehve. Et nagu võiks juba ära otsustada, kas sõidame naastudega jää ja lume peal või nühime ikka mõtetult nedega palja asfaldi peal ja samas ka sool sööb autokeret nii, et kõrvagagi kuulda.
15:34 03.01.2009
toinoo
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Tere ja HEAD UUT AASTAT!
Lugedes postitusi tekkis mul järgmine küsimus:kui paljudel postitajate liikuritel on olemas rataste taga porilapatsid,kui paljudel autodel olete märganud nende puudumist,mis põhjustab oma auto esiosa täispritsimise.
Nõuka ajal olid nim.lapatsid nõutud-kohustuslikud.Oponeerigem!
18:32 03.01.2009
Kapten Trum (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
porilapakad keeran oma masinale külge samaaegselt talveratastega.kevadel,kui suvekad alla lähevad võtan jälle maha.
20:30 03.01.2009
Reixmees
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Nii argipäeva kui ka nädalavahetuse autol on porikad küljes.
Samuti loobusin sellel hooajal naastudest, kuna pole mõtet asja eest teist taga asfalti närida.
23:07 07.01.2009
sdram
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Mina olen teemaalagataja idee poolt kahe käega :)

Tänagi olid põhiteed soolalögased, kojamehed vehivad käia, aknapesuvedelikku kulub pangedega ja nähtavus on ikkagi väga kehv. Samas kõrvaltänavaid hooldatakse "on nagu on" põhimõttel, on väga hästi kui sealt lumigi ära lükatakse. Näiteks vallale kuuluvatel teedel on üsna ok sõita, kuigi seal tihti mingit soola pole. Mõned küll ehmuvad, sest soola pole maha puistatud, ent enamik saavad normaalselt hakkama. Pigem muudab see soola- ja lörtsiläga teed libedaks (oste lamellrehvid ja loobuge naastudest! idee). Ja see pagan, mida maha uhatakse, pole isegi mitte sool nagu ENSV ajal, vaid mingi superfosfaat või saatan ise teab, mis väetis :D Selle sajandi algusest pärit jaapanlaste keresid hävitab see õela mõnuga igatahes.... Ent karta on, et libedatõrjes on nii rasked miljonid mängus, et meie hääl jääb siin hüüdjaks hääleks kõrbes ;)
00:48 08.01.2009
Sahka ka pole ainult kuu maast (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Mida sa siin hüiad, sajatad keemjat välja või. Ma müttan enamiku aja mööda talveteid ei näe eriti kuskil seda olematut ollust.
20:03 08.01.2009
noor liikleja (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Sai ka täna Tartus Tallinnasse sõidetud ja üldmulje teest oli täpselt selline nagu siin kirjeldatakse: väga hästi sõidetav aga auto *****b ikka nii ära et...

Eriti tobe on see, et omal sõidurajal saab vabalt piirkiirusega+ 3-5km/h sõita, kuid tee keskel on ca poole meetri laiune lume-soola segu, mille tõttu möödasõit 85km/h sõitvatest rekkadest on raskendatud, sest sellist kohta on raske leida, kus oleks piisav sirge ohutuks möödasõiduks, kuna oma reale naasmine vastassuunavööndist nõuab ettevaatlikkust, et auto selle keskmise valli peal viskama ei hakkaks. Lisaks on veel lõputu sitt, mis pidevalt rekka rataste alt tuuleklaasile lendab.

Toonitaks, et ei ole mingi krooniline möödasõitja. Eelistan vaid omas tempos paar kilti tunnis üle piirkiiruse võimalikult ühtlaselt liikuda, kuid selle 170km peale tuli paar möödasõitu siiski sooritada: üks kaubikust ja teine rekkast, kes Mäos tuimalt kõrvalteelt ette keeras ja mind pidurdama sundis. Sõitsin 20km ta taga enne, kui kindel võimalus möödaminemiseks avanes.
Kui näen, et eesolev masin liigub enam-vähem piirkiirusega, siis jätan pikivahe ning tiksun tema tempos.

Jutu point on see, et tänu soolatamisele saab küll piirkiirusega sõita ja paljud ka sõidavad. Kuid need, kes aeglasemalt kulgevad ****ndavad jälle enda taga sõitvad autod ära ja mööda neist on ka ohtlik sõita, kuna sool pole tihti terve tee laiuses mõjunud.
Seega meeldiks mulle rohkem lükatud teel sõita.

Üks asi, mis mind häirib on see, et siin väideti, et praegune libedasõidukoolitus on liiga "lahja" , et Eesti talvistel teedel sõita. Milline see siis olema peab ma ei saa aru? Kas algaja juht peaks siis nädal aega järjest mingil rallikoolitusel käima? Kui käikski, siis sealt saab ta just enesekindlust juurde ning hakkab "võtteid" tavaliikluses katsetama. Käisin ise OÜ Autosõidu koolitusel ning sealne koolitajate sõnum oli ühene: "See koolitus ei õpeta teid libedas enesekindlalt autot kontrollima, vaid näitab, millega teil tuleb tegemist teha, kui te kiirust vastavalt teeoludele ei vali."
Enamustel k.a wannabe markomärtinitel jäi lõpuks karp lahti, avastades, kui ****d juhid nad tegelikult lauslibedaga on.

Kas siin oma sõiduoskusega hooplevad juhid on osavad mitte ohtlikesse olukordadesse sattumises või on nad osavad autot käest ära mineku korral valitsemises? Kui teine variant, siis te olete lihtsalt halvad juhid, et ennast sellistesse olukordadesse lasete sattuda, sest valitse autot ükskõik kui hästi, on vaid aja küsimus millal ennast kraavist leiate, sest kui juba kiirust ei tunneta, siis puudub igasugune arusaam füüsikaseadustest :)
20:59 08.01.2009
Kärss
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
> siin väideti, et praegune libedasõidukoolitus on liiga "lahja" , et Eesti
> talvistel teedel sõita. Milline see siis olema peab ma ei saa aru?

Praegu peab kuulama loengutena täielikku möla (mõne autokooli e-õppe videosid on lihtsalt piinlik vaadata, õpetaja on mats, sõimab bemareid jne) ja libedakoolituse praktiline osa on selleks, et inimene saaks aru, et talvel on väljas libe!?!?! Arvestades loengute sisutihedust võiks neid vähendada vähemalt poole võrra, ajatäitemula asemel rääkida asjast ja seejärel kasvõi üksik sõidutund. Libedakoolituse oluline osa peaks olema kodutöö (mida saab soovi korral tellida ka autokoolilt) ja õpetada mitte seda, et jää peal on libe, vaid libiseva auto juhitavuse taastamist. Muidu peavadki mõned nolgid harjutamiseks seda, et kiirendavad platsi peal 70kmh, seejärel pidurdavad hoo maha, siis tõmbavad kässariga külje ette ja siis jälle kiirendamine jne. Jube lihtne oleks juhendada neid noori nii, et neil kodusest harjutamisest ka mingi kasu oleks, aga praegu on meil standardid ja huvi reaalselt õpetada saaks vist tekitada ainult lisaraha eest, aga kuna see pole kohustuslik, siis keegi maksta ei taha. Mu enda õpetamismeetodite hulka kuulus mh ka see, et lastakse auto "käest ära" ca 100kmh juures ja siis erinevate harjutuste abil õpitakse taastama juhitavust. Vene ajal polnud talvekummegi saada, inimesed ise õppisid selgeks selle, mida praegu autokoolid ei suuda (ei kavatsegi!) õpetada...

> tee keskel on ca poole meetri laiune lume-soola segu, mille tõttu
> möödasõit 85km/h sõitvatest rekkadest on raskendatud, sest sellist
> kohta on raske leida, kus oleks piisav sirge ohutuks möödasõiduks, kuna
> oma reale naasmine vastassuunavööndist nõuab ettevaatlikkust, et
> auto selle keskmise valli peal viskama ei hakkaks

Ka see on üks neist asjadest, mis soolatamata teedel sellisel kujul puudub - lahtine lumi lendab minema, mitte ei jää sinna keskele. Keset teed ei saa ka sahaga seda teeserva lükata ja ainult tee keskosa soolatamine selle soolavalli sulatamiseks oleks samuti nonsens. Kui lund on palju ja tee keskel on lumevall, siis sellest läbisõitmine on suht ohutu, võrreldes sellist ühe rattaga laga sisse sattumist. Tegelikult just sellises olukorras on ESPist üsna palju kasu, kuigi ma eriti ei poolda sellist elektrooniliste lisade lauskasutamist, kus inimesed ilma nendeta enam üldse sõita ei oska (ka see peaks kuuluma talvekoolituse hulka, kuna juhile antakse juhtimisõigus ka ESPita autole, lisaks moskvitsidele ja zapakatele ka Ford T-le jt teistele eriti kehva juhitavusega autodele).
11:39 09.01.2009
Mida ronite sinna ja kiunute (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Vot miks sõidate mööda põhi maantteid, kus ollus lainetab, saab ju aeglasemalt ja puhtamalt mööda metsateid.
13:28 10.01.2009
to eeeeeeeelmine (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
viimane kommentaar on absurd... vb on maakonniti erinev aga tartumaal peab küll mingile kuramuse metsasihile ronima et soola maas poleks, seda lootust pole absoluutselt et kõrvalmaanteed soolaplögata oleks...
18:40 22.01.2009
Kärss
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Võrdleme võrreldavaid asju. Minu poolt näide üleeilsest.

Nimelt lund polnud siis veel kusagil kesklinnas, õhtul koeraga jooksma minnes sõitis maja eest läbi soolaprits. Koju tagasi tulles sõitis jälle läbi soolapuistur. Hakkasin mõtlema, et ju siis on lubatud suurt lund ja ennäe, paar tundi hiljem hakkaski sadama. Esimese ööpäevaga sadas maha 6cm (meeletu kogus lund, eks:) ja järgmise päeva jooksul sõitis soolapuistur mööda seda üherealist ja ühesuunalist tänavat vähemalt 4 korda (vbl ka rohkem). Eile õhtul, kui sadu lõppes oli soolatatud tee tõesti puhas, nagu ka kõrval olevad kõnniteed, mida polnud keegi soolatanud ja kust oli lihtsalt lumi ära koristatud (hunnikutesse). Ainult kõnniteedel asvalt helkis kergelt (oli täiesti kare, libedusest polnud haisugi), autotee aga ujus. Täna sadas juurde, kõnnitee puhastati ja on endiselt puhas, autotee on aga loppa täis. Võrdluseks tooksin siin ühe kõrvaltänava, mida kunagi ei soolatata ja liiklust peaaegu sama palju, seal on kinnisõidetud lumi, ilus valge talvine tee, libedusest pole haisugi, asfalt on väljas vaid kõnniteel mida puhastati. Minul kui maksumaksjal tekib küsimus, et kas vähemalt 6x soolatamine (nii et tulemuseks on plöga mitte puhas tee) on tõesti odavam, kui ÜKS KORD sealt sahaga üle käia? Isegi kui sool oleks tasuta, ei võta sahaga sõites selline diiselveok KUUS KORDA rohkem kütust kui ilma sahata ja samuti vaevalt on soolapuisturi mehed nõus tegema tööd 6x väiksema tasu eest kui sahajuhid (lisaks juhtidele on auto töötunnid veel sisse arvestamata). Kõige rohkem kadestan selle kõrval oleva tänava elanikke, kes ei pea elama soolalaga sees. Paraku on neil seda lõbu kah vaid nii kauaks, kuni sealt esimene soolakäru üle sõidab: kui läheb sulaks, sulataks see tee kohe ära, aga miinuskraadidega sinna kinnisõidetud lumele soola visates tekivad jäised vaalud ja lõplikult see ära ei sula...
Tegelikult on mul emotsioonid laes hoopis selle pärast, et maal saan käia praegu oma uunikume tuulutamas, kuna seal ei soolatata, suvekummid on all ja püsivad suurepäraselt kinnisõidetud lumistel teedel ka kurvides külglibisemist kasutades. Puhas fun võrreldes selle sopa sees elamisega. Mul poleks midagi selle vastu, et maksta seda vähemalt kuuekordset mõttetut hinda teede hooldamise eest riigile, aga kui mu maksudest nuumatakse erafirmasid, tekib vägisi kiusatus hakata tegelema sellist J.O.K.K. maksupettustega, nagu ka need teehooldusfirmad
09:08 23.01.2009
vasta teatele (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
ja jällegi ütlen - majanduslangus paneb asja paika.
järgmisel talvel me enam soola teede peal ei näe. poliitikud on lihtsalt pimedad, nad jätkavad vana rada niikaua, kuni saab ning enne võtavad nad sünnitusabi ära, kui jätaksid soola kaudu raha ümberjaotuse ära.
aga kui kõik rahad on otsas (tuleval sügisel), siis on kõik rahad otsas. sünnitada saab ilma rahata ka, aga soola õnneks ilma rahata ei loobi keegi teedele.
00:46 26.01.2009
Kärss
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Eelmisele: karta on, et siis ei näe ka sahkasid. Mõte on rohkem selles, et kui oleks eesmärk hoida teed puhtad, oleks RIIGI JAOKS odavam soolatamise asemel lumi ära lükata. Aga kuna see, mis on riigi jaoks odavam, ei huvita kedagi, siis tehaksegi nii, nagu on erafirmade jaoks kasulikum.

Viimased ööd on olnud päris kenad miinuskraadid, väiksematel äärekividega tänavatel on see ärasulanud soolavesi voolanud tee servadesse ja seal ilusti kiilakaks külmetanud. Paaris kohas hakkasid silma ka esispoileri tükid (tõenäoliselt keegi äkkpidurdust tahtud teha ja autoga äärekivisse pannud) - need märjad ja ööseks külmuvad tänavad küll turvalisusega kuidagi kokku ei käi. Aga ma tean rohtu - pangu aga veel rohkem soola, et see ikka ära ei külmuks ja vedel püsiks!
17:14 26.01.2009
be-em-wee (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Nädalavahetusel ämma juures üritasin tal ukse ette teele liiva raputada. Sain riielda! "Ära pane seda liiva, kes seda tolmu pärast suvel kannatab! Küll ma pärast panen soola, see võtab jää ära ja ei tolma pärast!"
Tundub, et poliitikutel on sama arusaam teehooldusest!
Siin seda teemat lugedes tekkis vallatu mõte: nimetada meie teehooldust "ämma sündroomiks"! :P))
11:41 01.02.2009
mlt
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Mina arvan,et siin on küll rohelistel koht,kus kiun üles võtta.Ei pea ka jalgratast leiutama hakkama,piisab lihtsalt võtta eeskujuks soome ja rootsi.Nimelt enamuses suuremates linnades ei soolatata seal üldse tänavaid(Turku,Tampere jne.).Samuti käib ka maanteede soolatamine seal nö ennetuse süsteemis.Soola(enamuses ikkagi soolalahust-toimib vähema koguse puhul ühtlasemalt ja kiiremini) pannakse tihti enne saju algust(väldib lume kinnisõitmist) ja lund koristatakse ka saju ajal.Näiteks soomes on ka palju suuri maanteid kus soolatamine on piirkonniti vähendatud või üldse lõpetatud(sellest teavitavad suured sildid teede ääres ja üldjuhul on ka põhjus välja toodud,milleks on põhjavee kaitse).Nii kaua kui meil on talverehvid kohustuslikud peaks ka selle soolatamise koha pealt mingidki piirangud olema.Soomes rootsis ehitatakse isegi maanteede äärde sadevee kanalisatsioone,et soola ja muu mürgiga küllastunud vesi ära juhtida,kuid meil pole ilmselt kellelgi asja mida me joome ja sisse hingame.
Kasutan ise lamelle ja naise autol on naelad,kuid need on tal isegi väga väikese läbisõidu juures suhteliselt kulunud ning pooled kadunud(põhjuseks ikka sõit asfaldil),kusjuures need on conti tehase naeltega rehvid.Elame maal,linnast 40 km ja kasutan igapäevaselt pärnu mnt-d,kus soolaga küll ei koonerdata,valla teed on üldjuhul soolatamata ja väga mõnusalt sõidetavad.Ei tea viimase viie aasta jooksul küll ühtegi avariid ümbruskonnas,mis oleks libedusest põhjustatud.
11:59 21.02.2009
ige (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Sõitsin just mõni nädal tagasi Soomes mööda Keha 3 ja minu ees sõtis sahk ja puistas midagi tee peale,tundus küll soolamoodi olevat.
20:27 21.02.2009
528ia (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
oleks see siis puhas sool, mida maha pannakse...kaugel sellest ja see millega jääd karestatakse on tapptera:)
19:06 22.02.2009
parm.. (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
täna on teed Tallinnas NIIIIII ilusade valged ja see EI OLE LUMI :)
00:17 25.02.2009
niisama mehike (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Eelmine nädal kui paaril korral tuli veidi lund maha (alla 1 cm oli tee peal), siis ma vaatasin imestusega, et sahkadel on isegi sahad maas (soola kiht taga tuli loomulikult sama paks kui kui see lumi oli ). Mõtlema hakkasin hoopis sellele, et kui teedel oli 5-10cm lund, siis oli mu auto pamper ka oluliselt madalamal kui neil sahad. Mille järgi nad otsustavad, kas sõita sahad üleval/ all ? Viskavad kulli-kirja iga kord ?
Olles konkreetselt teemas, siis olen pigem soolatamise vastu kui poolt. Selles paksus poolvedel plögas on palju raskem sõita kui kinni sõidetud lumel.
04:32 25.02.2009
letso (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Kui vaadata praegust dziipide kontsentratsiooni teedel, siis võiks teehooldusest ka üldse loobuda. Küll dziibimehed jäljed sees hoiavad ;-)
10:19 25.02.2009
ddig
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Ma oletan, et letso küll mõtles seda maasturiasja naljaga, kuid mina tegelen oma lõbuks näiteks sellega, et kui satun lumega kaetud teel olema üks esimestest liiklejatest, siis sõidan alati jäljed õige koha peale ette, et mitte soosida seda ülimalt eluohtlikku kurvilõikamist ja keset teed sõitmist, mis esimese lumemillimeetriga meil kipub lahti minema. 265 mm laiuse lamellrehviga tuleb küll teinekord hoog üsna maha võtta :-)

Samas vist kipub nii olema, et 95/100 maasturimeestest ei oma mingit ettekujutust sellest mida selle autoga saab teha ja mida ei saa. Ehk siis ei omata mingit ettekujutust oma sõiduki võimetest ning neid kas tohutult ala- või ülehinnatakse.
Mingi kunagi avalikustatud statistika (kusagilt laiast maailmast) näitas, et 95% maasturitest ei lahku kunagi kattega teelt.
14:10 06.03.2009
hooldaja (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Linnas kasutatakse kummisahka,mis tõukab lahtist löga , soola kasutatakse seetõttu linnas vist rohkem lume sulatamiseks. Maanteehooldajad kasutavad kõvasulamteradega kiirsahku ja kummiga lopasahku. Korralik maanteesahk maksab ~ 100 000 eek, üks kaevukaan või äärekivi ja viska minema. Enamus teehooldajad on erafirmad, kes loevad raha ja peavad hooldenõuetest täpselt kinni. Öösel 22.00-06.00 maanteede seisunditase langeb, seetõttu tavaliselt tehakse teed enamvähem kella kuueks korda. Tavaliselt hooldab üks hooldesõiduk ~50 km maanteed, edasi tagasi 100 km+ laiendused ja ristmikud. Üldjuhul üks mees roolis, vajadusel vahetusmees. Tahaks näha mis saab, kui sajab ja tuiskab 3 päeva järjest. Soolapuistureid pole ka kellelgi tagavaraks, kui üks laiali, häda käes.(~500 000 eek, suvel kasutu) Eesti ilmaolud muutuvad kiiresti ja ilma soolata oleks mõnikord liiklemine võimatu. Näiteks sajab külmunud teele vihma, rekka keerab tõusule risti ja kogu moos, sama linnas bussidega. Ainult naelte ja lamellidega läbi vist ei saa. Meil on ka teine probleem, kehv autokoolituse tase.
13:21 14.03.2009
solksolk
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
jää krobeliseks sõitmine ei tee seda veel eriti hästi haakuvaks, libe oleks ikka ja päris tõsiselt, paksu jää korral muutuks jää ohtlikuks konarlikuks.
alguses oleks meil palju matse, kuna inimesed on harjunud et libe on harva ja sool maas kogu aeg, kui nad aga ära harjuvad, et ei soolata siis hakataks nii umbes 20 aastaga aru saama, et vist on libe üsna tihti ja ei kihutataks enam 120-ga
aga see ülemineku periood oleks meil väga laibarohke, sest paljud meie riigi elanikud on sellised inimesed kes ei mõista libedaga sõita, ikka lastakse seal üle 100 pidevalt ja kui musta jääd kohatakse on surmalaks.
17:57 14.03.2009
Kapten Trum (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
olen küsinud tuttavalt, kes tegeleb plekitöödega, talve alguses töömahu suurenemise kohta.tema väitel(mis on loogiline) tööd sellepärast rohkem ei ole,kuna kõik näevad ja saavad aru,et on libe ja sõidavad ettevaatlikumalt.maapiirkonnas kus mina liiklen(teid ei keemiatata) ja väljasõite pole märgata.teelt väljasõidud algavad kevadel-suvel.
20:07 14.03.2009
solksolk
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
väljasõite pole niipalju sellepärast, et teid soolatakse pluss veel sada erinevat muud põhjust.
Kuid must jää on asi, mida ei näe ja seda hakkaks meil ilma soolatamiseta olema kordi rohkem, mina arvestan musta jääga, aga kahjuks paljud teised ei arvesta, mõni ei teagi mis asi must jää on, väidab et seda ei olegi.
21:35 14.03.2009
Kapten Trum (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
vastupidi.mida vähem viskavad teedele keemiat,seda vähem on võimalust,et tekib mustjää.
22:25 14.03.2009
hooldaja (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Must jää on nähtav , sõidujälg läigib. Härmatis ja jää ei teki soolatamise tõttu, puhtalt ilmaolud, niiskus, liiklusintensiivsus,soola mõju vähenemine temperatuuri langedes ja palju muid tegureid. Kui tähed taevas, temperatuur plussis, võib tee olla ikkagi libe. Kogemus õpetab, kel neid pole,see kraavis ja saab jälle targemaks.
12:11 15.03.2009
solksolk
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
irw, sul võib ka terve tee läikida, aga enamjaolt pole libe, aga samas teinekord jälle on libe, ühesõnaga pole mõtet seletada, et must jää nähtav on.
Pimedas on sul veel eriti tülikas musta jääd ära tabada.
nähtav on paksem jää, aga ka raskesti.
selle nimi ei oleks must jää, kui see nähtav oleks.

Soolatamine nüüd küll musta jääd ei tekita, tihti tullakse soolatama siis, kui keegi on musta jääga juba pauku pannud.

sa kapten trum, vist ei ole musta jääga eriti kursis?

12:20 15.03.2009
lihtsameelne
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Lihtne reegel juhile ,kui läigib on libe. Pole vahet kas asfalt läigib palaval suve päeval või külmal talve ööl. Lihtsalt endale peab aru andma, millised ohud võivad olla.
17:08 15.03.2009
Tuudur
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Soolatamine on kindlasti teatud situatsioonides jää (kas musta, või mitte ...) tekke aluseks. Lihtne näide: päeval visatakse teele soola või selle vesilahust, on 0C ja vesi tekib teele. Öösel on -10C ja see segu külmub ja uut tõrjet ei tehta ennem, kui järgmisel hommikul.
Muideks, tänu sellisele olukorrale toimus ~2 aastat tagasi Tallinn-Tartu maanteel üks surmaga juhtunud liiklusõnnetus.
14:59 16.03.2009
solksolk
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
kulla tuudur, piisab +4 temperatuurist, et tee ära jäätuks.
Kuid minu teada sool pannakse teele kuivalt, mitte vesilahusena.
Kui teid ei soolataks, oleks ikka üsna tihti libe, aga meie autojuhid ei oska ju sellega enamjaolt arvestada, vaadake kuidas musta jää ohuga paarutavad.
18:00 16.03.2009
hooldaja (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Tuuduri jutt põhimõtteliselt õige, kui soolaga koonerdatakse, asfalt korralikult välja ei sula, ilm jaheneb läheb rattajälg tõesti libedaks. Üle -7 kraadi pole mõtet soolaga jamada, tavaliselt kasutatakse külmaga soolaliivasegu. Autod kasutavad soola ja soolvett korraga, niisutatud sool mõjub kiiremini ja puistata saab kah kiiremini~50 km/h.
18:59 16.03.2009
solksolk
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
kui asfalt välja ei sula, siis on nagunii koguaeg libe.
21:50 16.03.2009
Kapten Trum (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
*** ma ei või!mis tähendab libe?!ka puhas kuiv asfalt suvel ,võibolla libe kui sa ei oska sõita või sõidad mingil teelõigul liiga kiiresti.asi on kiiruses,mitte mingis libeduses!talvel sa ei pea saama sõita sama kiirusega nagu suvel!
23:14 16.03.2009
n (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
noh ega selle jäise kinnisõidetud tee peal mingeid kiirusi arendada ei saaks, rekkad jääksid kaapima ülesõitudesse ja muudesse kohtadesse mis ei näe üldse sellised välja et sealt edasi ei saa jne. liidame siia keskmise eestlase mõistuse ja auto ning kokku saame korraliku katastroofi, igatahes kabelimatse hakkaks igal juhul 3x rohkem käima, iseküsimus kas see on väärt autode keretööde pealt kokkuhoidu....
08:58 17.03.2009
Reixmees
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Keretööde pealt kokkuhoid on ainult 1 aspekt, mulle käib pinda pigem see ****suse teema, kopsud varsti lapilised nagu suitsumehel, kui seda ***** sisse hingama peab koguaeg.
See kui mõni debiil lolli peaga kabelimatsu paneb, see eriti ei morjenda, teravad noad leiavad varem või hiljem oma kivi, vahet pole, kas on talv või suvi.
09:33 17.03.2009
solksolk
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Paraku eestis ei sõideta ju alla 90, libedaga on seda aga palju.
15:01 17.03.2009
solksolk
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Ma küsiksin veelkord, kui naelad lõhuvad nii hirmsasti teed, siis miks ristmikud pole rööpas nagu on seda maanteed, miks nad pole natukenegi?
Ristmikel ju pidurdatakse ja kiirendatakse tugevalt, maanteel aga sõidetakse lihtsalt edasi, on kiirendused ja pidurdused aga mitte ühtlaselt igal pool ja mitte nii tugevad.
Samuti, miks tekivad roobaste kõrvale kuhjad? Samamoodi nagu astud jalaga porri tekib kõrvale hunnik, huvitav kuidas naelad seda küll teevad?
Eks ikka ülekoormatud autod ja kehv teeehitus selle tee pehmuse põhjustab, kus see lihtsalt ära vajutatakse.

Te inimesed olete nii harjunud soolatamisega, et ilma te ei oskaks sõitagi enam.
Vene ajal pandi soola veel eriti ohtralt näiteks.
18:11 17.03.2009
100AVANT
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Ei saa mitte sellest soolatamise kummardamisest aru... Ise olen kahe käega soolatamise keelustamise poolt, ja arvan, et ka enamus ajudega juhte on sama meelt. Ise eelistaks pigem liigelda teeoludele vastava kiirusega kasvõi kinnitallatud lumel, kui selles kõike teel liikuvat ja teede ümbrust katvas ja rikkuvas ****s. Ei ole see kinnitallatud lumi ega ka kiilasjää midagi nii katastroofilist, kui siin mõni kujutleb. Ca 15 roolisoldud aasta jooksul, millest suur osa talviti on möödunud ilma libedusetõrjeta kõrvalteel, ei ole küll tekkinud tunnet, et see tõrje ilmtingimatta vajalik oleks. Ja ei sõida ainult sõiduautoga, vaid(viimastel aastatel enamasti) ka raskema tehnikaga.
Ainukesed mingit libedusetõrjet mõistuse piires vajavad kohad oleks teatud tõusud ja ristmikud, kus suure masinaga, millel 12-st rattast ainult kaks veavad, võib likumasaamine keerulisem olla. Aga sealgi leiaks soolale kindlasti alternatiive(graniitkild näiteks).
Teeehitus on meil alla igasuguse arvestuse ja teede kiires hävimises küll naastrehve süüdistada ei saa.
Üldiselt kipun talvisel teel sõitma ka väljalülitatud elektrooniliste abivahenditega, et tee olukorrast paremat ülevaadet saada.
Ei väida, et minagi talvel eksimatu olen, kõveraks on sõidetud kaks velge ja suht alguses ka üks poritiib. Eks need selle libedalsõidu koolirahaks olid.
18:45 17.03.2009
nustu (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Kindlasti olen soolatamise vastu. Ja tegelikult, mis põhjustab liiklusõnnetusi meie teedel. see, et inimene sõidab autoga, ja vaatab, et teed soolatatakse, järelikult ei ole ka libe. Aga see sopp ja lobjakas ja pläga mis teedel ongi see mis auto käest ära viivad. ja selle pläga all tegelikult ei ole asfalt vaid jää.

Aga meie riigis on kahjuks veel kommunismi juured üsna sügaval.
20:32 17.03.2009
solksolk
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
viimase kommijaga selles osas nõus, et tõesti, inimesed usaldavad kohati liiga palju soolatamist. Nad ei arvesta jääga.
20:58 17.03.2009
Kapten Trum (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
täna kell 15.00 akadeemia tee-ehitajate tee.minu ees sõidab keemiapuistur.õhutemperatuur +2,5 .tänavatel on lombid põlvini,***** ja vett lendab laias kaares.ta raibe soolab ju veelompe!!!mulle tundub,et minu kannatus hakkab katkema!kurat, kas keegi tõesti ei kontrolli mida nad kuradid teedega teevad!
21:14 17.03.2009
100AVANT
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Eelmise postitaja poolt kirjeldatu paraku ülisage situatsioon eesti teedel...
Kahjuks... Ja näib, et ei mingit kontrolli nende sellide tegevuse üle pole.
10:25 18.03.2009
VVV1
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Selles on minuarvates nii mõnelgi "kommijal" täielik õigus, et euroopa tasemest oleme me teatud eluvaldkondades veel sama kaugel, kui siga sõjaväest. Endiste punaparunite hallatavates ja valitsetavates valdkondes toimib postsotsialism veel täiega. Samas kui te arvate, et sellel sotsialismiga mingit otsest seost on, siis pole see jällegi õige. Tegu on röövkapitalismiga, kus mõeldakse ainult sellele, kuidas enda või oma lähikondlaste taskud kõlisevat täiskühveldada ja seda miele kõigi taskute ehk riigi arvelt.
14:59 18.03.2009
Kärss
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
http://arileht.delfi.ee/news/majandus/majandus/article.php?i
d=21839171

Ometi kord suudetakse tõde roobaste tekke kohta ka avalikult välja öelda:
„Teehoolduses kasutatav soolvesi hävitab asfaldialuse töötlemata paekillustiku,” ütles maanteeameti peadirektori kohusetäitja Koit Tsefels.
15:25 18.03.2009
James75
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Et siis on kolm põhilist faktorit teede hävimisel.
1. UV kiirgus lagundab bitumenit ja muudab selle rabedamaks.
2. Vett imavad kivimid saavad külmakahjustusi. Ka pressib jäätuv vesi laiali juba tekkinud pragusid ja pikendab neid.
3. Sool kahjustab keemiliselt killustikku (igasugust vett imavat kivi).
Kui need tegurid kõik kompotina tööle panna, siis on vaja veel vaid natuke mehaanilist koormamist, paar naela et pind hakkaks lendama ja tee vajuma. Naelad pole otsene põhjus vaid näitab ära nõrga tulemuse.

Muudetud 18.3.09 15:26

15:19 19.03.2009
solksolk
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
üldiselt tee laguneb niisama ja rekkad lõhuvad neid peamiselt, eriti ülekoormatud.
Tean kohti, kus sõidab palju rekkaid ja veel paraja kiirusega ja seal on tee ikka üsna ära lõhutud nende poolt ja rekkadel pole tavaliselt naelu all.

Mina otseselt pole soolatamise vastu, aga lihtsalt eestis on palju liiklejaid, kes ilma liigelda ei oska, tavaline jutt on, et libe on korda aastas või pole üldse.
Mustast jääst ollakse väga kaugel oma teadmiste ja kogemustega.
Mina sõidaksin musta jääga küll, aga ärgu keelagu siis naelu ära, ühesõnaga elaksin ära ka ilma soolata, minul muret poleks.
Aga mure oleks paljudel teistel ja see oleks omajagu ohtlik kaasliiklejatele sealhulgas mulle, niipalju oleks see minu mure.

Teine võimalus on soolatamine keelustada ja kehtestada talveks eestis kiirus 70 igal pool asulaväliselt, kus praegu 90 on.
16:43 19.03.2009
VVV1
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Ja-jah, et nagu jälle tõstavad "naastuõigustajad" pead.
Ma pean vist veel vähemalt sadaesimest korda meelde tuletama, et on olemas täiesti adekvaatsed uurimused üle maailma, mis tõestavad seda, et naastrehvidega auto freesib teepinnast välja 100 km läbimise peale ~3 kg asfaldit ja seda keskmiselt. Pole ABSOLUUTSELT mingit vahet millised on tee alusmaterjalid ja kuidas mõjub neile sool või vihmavesi jms. Soolatamine (eriti liigne) kindlasti kiirendab teede lagunemist. Pole aga MINGIT alust väita, et naastrehvid kulutavad teed ainult soolaga koosmõjus.
Lisaks veel ühe küsimuse, mille vastus ka üpris üheselt viitab sellele, millest jutt, seoses naastrehvid ja asfalt.
Miks on maailmas paljudes riikidest naastrehvid talvel keelatud (näiteks Saksamaal) ?
Kuigi ma kasutan samuti talvel mõne auto all naastrehve, pole mul küll mingit "hüsteerilist" vajadust otsida demagoogilisi õigustusi nende piiramatule kasutamisele.

Muudetud 19.3.09 16:50

18:04 19.03.2009
solksolk
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
sa VVV1 geograafiat tunned? Need paljud riigid on soojema kliimaga, kui meie, neil pole talvegi eriti.
Miks on põhjamaades naastrehid lubatud, nagu näiteks soome?
100km peale 3kg asfalti? Kust sa sellist jama välja koukisid, näita palun mulle ka seda uurimust. Pigem oli see arv 3g ja see sõltub ka suuresti autost ja kuidas juht seda autot juhib.
tee tugevus mõjutab ikka tugevalt seda, kui palju nael teda kulutab.
Kuid meie teed on nii kehvad, et lagunevad ammu ära, enne kui naelad selle ära lammutavad.

Vesi on muideks väga suur teekahustaja, samuti sool.
Näiteks saksamaalt tulnud talverevid, meie oludes ei haaku eriti, kuna nad on arvestatud kergema talve ja soojema kliimaga, lisaks on nende puhul arvestatud kiirteedega, mis jällegi nende haakuvust vähendab.

On tehtud ridamisi teste, kus lõpuks on ikkagi naelrehv võitja olnud, lamellid on küll saavutanud märkimisväärseid tulemusi, kuid nael on ikkagi juhtima jäänud.

http://www.tehnikamaailm.ee/est/cars/misc/2005/10/?headerID=
733


http://www.autoleht.ee/node/717
Ka igati loogiline, sest uutel naelrehvidel on palju lamelli sees ja lamell ning nael koostöös, tagavad jääl suurepärase pidamise ja lumes naelrehv haakub lihtsalt oma mustriga ja sealleiduvate rohkete lamellidega, nii et lamellrehviga vahe on ülimalt väike, lumes on nagunii parem pidamine ja lumi on näha teel, aga must jää ei ole.


Samuti, kuidas sa silma soolata saaksid lahti teele sadanust ja kõvaks sõidetud lumest?
Hõredama liiklusega teedele tekib isegi maanteele lumekiht ja see jääbki sinna, sahk ei saa seda kõike kätte.
Lõpuks on tulemus selline, et see kinnisõidetud lumekiht, muudub auklikuks ja autod peavad seal 20-30-ga sõitma hakkama, et mitte end ära lõhkuda.
Paljud teed ei saakski jääst ja lumest puhtaks.
Palju kulukam ja tülikam oleks seda lund ja jääd tulega sulatama hakata.

Miks soomes teed ei lagune nagu meil siin? Ometi on neil naastud lubatud.

Muudetud 19.3.09 18:08

19:06 19.03.2009
James75
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
VVV1
Naastud ja sool on mõlemad kahjustavad nähtused. Koos on nende mõju aga kiirem. Lahenduseks oleks suurema tugevusega killustik asfaldis. Suurem tugevus tähendaks ka väiksemat veeimavust ja väiksemaid soolakahjustusi. Soomlastel on parem killustik. Neil on seda lihtsalt odavamalt rohkem võtta. Ka on Soome rikkam riik.
Ise sõidan lamelliga, kuna vajadus naastu järele puudub. Sõidan väikseid maateid lihtsalt vähe.

Muudetud 19.3.09 21:35

08:57 20.03.2009
100AVANT
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
solksolk kirjutas;
Samuti, kuidas sa silma soolata saaksid lahti teele sadanust ja kõvaks sõidetud lumest?
Hõredama liiklusega teedele tekib isegi maanteele lumekiht ja see jääbki sinna, sahk ei saa seda kõike kätte.
Lõpuks on tulemus selline, et see kinnisõidetud lumekiht, muudub auklikuks ja autod peavad seal 20-30-ga sõitma hakkama, et mitte end ära lõhkuda.
Paljud teed ei saakski jääst ja lumest puhtaks.
Palju kulukam ja tülikam oleks seda lund ja jääd tulega sulatama hakata.

Selle jaoks on olemas vastavad hambulise teraga sahad, mida ka meil pruugitakse... Lõikavad sellega ka libedaks sõidetud lõigud päris karedaks.
Paljud kõrvalteed ei näe meil aga ei soola ega selliseid sahku praktiliselt üldse...
Kinnitallamise vastu aitaks mingil määral õigeaegne lükkamine, mitte nagu meil sageli, kus sahk ilmub lükkama alles pool päeva,või isegi päev hiljem.
11:47 20.03.2009
VVV1
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Ma saan aru, et mõni inimene vahest liikleb tõesti tingimustes, kus naastrehv käitub ehk mugavamalt ja ohutumalt, kui lamell aga jällegi pole mingit alust väita, et meil KOGU see naastukasutajate vägi pidevalt ainult sellistes tingimustes liikleb.
15:28 20.03.2009
solksolk
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
to VVV1 nii nagu sina väidaks ainult puhas linna inimene.
Samuti, hakkaks selliseid libedaid olusid palju kohtama, kui soolatamine lõpetataks.

Kulla 10oavant, need sahad ei saa kõike lund kätte, ja eestil pole raha et need sahad 24 tundi sõita saaksid, see oleks jabur kah.
Vähegi liiklusega kohtades muutuksid need teed ikkagi auklikeks jne.

Ühesõnaga ma tean, mida räägin tean paraku eestis teid, kus ei soolata või soolatakse vähe, samas käib seal isegi sahk.

Antud hetkel ei näe ma võimalust soolatamise keelamiseks.
17:22 12.03.2010
tulebpesta (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Kui korralikult autot talvel pesta(soolad maha) natuke tihedamine mitte nii nagu eestlased oma autode eest hoolitsevad. Siis ei roostetaks ka auto niipalju pole mõtet kõike soola kaela ka ajada. tean seda omast kogemusest olen sõitnud uuelt ostetud hondaga (96.a) ja ei roosteta kuskilt. kuigi tuttaval on 97.a honda millel on yks kord tagatiiva ääred juba vahetatud. Asi on lihtsalt kas viitsimatuses v lihtsalt pole piisavalt pappi et pesulas käia.
13:51 13.03.2010
lihtsameelne
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Tundub ,et võeti kuulda sõidu spetside soovi ja tuli korralik talv. Soola vaba teed oli külluses. Tõsi sool lihtsalt ei toiminud ,kuna oli pikkalt külm. Lund tuli pidevalt ja purustas rekordeid. Kellel kogemus puudus soolatamatta teedel sõita ,see sai seda ikka nüüd kindlasti proovida.
13:28 15.03.2010
VVV1
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Pole vaja olla nii naiivne, et arvata nagu ma ei oleks näinud teid, mida ei soolatata. Ma arvan, et mul juba vanust niipalju, et ma olen näinud ka neid aegu, kus soolaga ei liiladatud nagu praegu.
Samuti liiklem ma regulaarselt ka linnast väljas.
Praeguse talvega tundubki pigem olevat nii, et kogu talvise teehoolduse raha läks "soola alla" ja kuna see suurema külmaga ja suuremate lumekogustega oma mõju ei avalda, siis ollaksegi praegu "lõhkise küna" ees, et kõik lumekoristuse rahad otsas. Ja kogu sool on ka kasutult maha loobitud.
Autot võib laussoolatatud teepeal pesta kasvõi iga kilomeetri tagant, kindlasti roostetab ta soolatatud tingimustes mitmeid kordi kiiremini, kui "maheteehooldusega" kohtades. Liigse keemia kasutamine teatud vajalike eesmärkide saavutamiseks inimkonna ajaloos pole mingi allesavastatud uudisteema, vaid teda tuntud probleem juba aastakümneid ja enamasti ikka seotud teatud kaupade tootjate või teenuste pakkujate kasumiahnusega (lihtsam, odavam, kiirem jne) ei millegi muuga. Paraku on see odavam AINULT teenuse pakkujale ja kõigile teistele on kahjulik nii pikas, kui lühikeses perspektiivis.

Kindlasti võivad jääda mingid suurema ohuga üksikud kohad, kus soolatada, aga samas on ka sellistes kohtades võimalik probleeme lahendada teisiti, mille näiteid pole vaja otsida kusagilt kaugel teisest maaiolma servast, vaid piisab naaberriikide kogemustest.

Muudetud 15.3.10 13:34

20:10 03.04.2010
Kärss
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Päris meeldiv on näha, et ka mõni haritud inimene avalikult soolatamise kahjulikkusest midagi sellist julgeb rääkida, mis niigi Skandinaavias inimestele ilmselge. Aga vähemalt ei kooguta kõik kaasa sellele korruptsioonile.

http://www.delfi.ee/news/paevauudised/eesti/kas-jaab-meile-s
uveks-veel-rohelisi-linnapuid.d?id=30198647
22:58 03.04.2010
qp (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Väidetakse, et vähem soola laotati see talv. Ometi oli mitu korda sellist pehmemat ilma, mil sool aktiviseerus. Tulemus asub mu auto plekil... Püüdsin juba pigiplekke maha pesta.
23:51 03.04.2010
ddig
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Üks aspekt soolatamise mõjudest, mis natuke tahaplaanile jäänud, on see, et ka need ühendid vms mis katavad soolamärga või ka juba kuivanud teed, muudavad teekatte väga libedaks.
Eks mu kasutatavate autode võimsused on aastatega kasvanud, kuid endiselt ei ole ma kokku hoidnud ei hoolduse ega ka rehvivaliku arvelt. Sellest olenemata olen ma natukene endalegi üllatuseks suutnud auto jõulibisemisse viia isegi sirgel teelõigul kiirendades.
Eks minu sõidustiilist võib kah vigu otsida, kuid selle p*sa mõju pidurdamisteekonna pikkusele on ilmselge.
12:05 07.12.2012
jansalallalaaa (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Rooste vastu, jaapani autode pleki tehnoloogia on siin kohal vast abiks?
- võetakse plekk > värvitakse välimine ja seesmine pind (auto salongi suhtes) > plekk võetakse vahelt ära.
st. pole pleki, pole roostet (ent sool vast paneb värvi ka nahka :( ).
09:41 12.12.2012
Reixmees
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Keegi on vana teema üles kaevanud:)
Kuna mul oli suurim probleem soolatamisega seoses ümberringi määrdunud keskkond, siis tundub, et võtsin alateadlikult Kärsa 2008 aastal antud nõu kuulda ning olengi vahepeal linnast maale kolinud.

Sõidan viimased aasta aega igapäevaselt Tallinna tööle 30km, talvel mööda jäiseid/lumiseid teid. Viimased 4 aastat olen lamellidega ringi sõitnud. Kasutan keskmise hinnaklasi rehve ning iga hooaeg ei pane omale tutikat jooksu alla.

On võimalik ilma eriliste jõupingutusteta ellu jääda - selleks pole vaja ei naastrehve ega soolamärga asfalti ;)
23:28 23.12.2012
vimka (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Justkui tõesti käiks tänavusel talvel kergem soolatamine? Ehk on ka hakatud ökoloogia peale mõtlema. Kuidas kommenteeriksite?
23:40 23.12.2012
´´´´´´´´´´ (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Minu meelest Tallinn-Rapla lõigul ültse sihukest luksust nagu soola pole see aasta pandudki veel kordagi.
01:15 24.12.2012
ACCORD 2.0 (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
mul tegelt sellest soolast savi, mina sõidan iga tee peal 90 kmh ja rohkemgi, pole sest soolast mingit kasu ja osad teed on niikuinii mitu päeva lükkamatta niiet sõida kuis tahad. eesti riigist pole mingitki kasu!
07:41 24.12.2012
hidoep (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
võiks lõpetada soolatamise maal ja hoolitseda et oleks võimalikult palju ühtlaselt jäist siledat teed siis väheneks kütusekulu ja oleks väga vaikne salong.
10:57 24.12.2012
220V
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Inimesed võiksid mõelda veidi kaugemale enda ninaesisest. Probleemiks ei ole niivõrd autode või mingite jalatsite lagunemine, kuivõrd mis see sool teeb üldisele loodusele. Ka meie inimesed oleme osa sellest loodusest, seega on ohus meie kõigi tervis. Soolatamist nimetada luksuseks on küll puhas rumalus.
11:26 24.12.2012
Kohilaman (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Ainult idioot sooleb teid, eriti kui piirkonniti ei soolatata teid. See omakorda tekitab liiklusohtlike olukordi. Kindlasti tuleks aga keelustada naelrehvid millega kaob teetunnetus ja asfaldipuru pilv on taga kui nendega sõita. Sõidan ise pehmete Michelin ice max rehvidega juba viiendat aastat ja kõik toimib väga hästi. Kindel soolatamise ja naelade (ja tulevikus ei tea veel mille) põhjuseks on sõiduoskus. Siin voorumis on aga nii kõva ärapanek, et teemat aretada küll ei viitsi. Esmalt tuleks ikka selgeks teha mida teeb nael või sool kurja. Kärss mõistab asja, va naelrehvid mida valitakse ikka pigem sõiduoskuse puudumisel või ei osata välja valida toimivaid lamelle.
12:34 24.12.2012
8317 (registreerimata)
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Tavalistel talvedel, mil temperatuur nulli ringis kõigub, soolamisele alternatiivi ei ole. Sellel talvel soolatakse vähem vast raha puudumise tottu.
09:10 16.01.2013
Reixmees
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
Mõned päevad enne aastavahetust oli selline olukord, kus sadas lörtsi ning õhutemperatuur oli mõned kraadid miinuse poole peal (olukord kus temperatuur nullis kõigub).

Tulin pisut peale keskööd mööda Haapsalu Keila maanteed Keila poole. Sõites teel, mis ei olnud talve jooksul soola näinud (Linnamäelt kuni Harju-Risti ristmikuni), oli olukord tavapäraselt üpriski libe ja jäine, aga lamellrehviga normaalsetel kiirustel ohutult sõidetav. Jõudes soolatatava lõiguni, oli olukord pehmelt öeldes ülilibe (90km/h sõites võttis 4wd mitte just kõige võimsama mootoriga auto õrna gaasivajutamise peale rattad ringi). Soola, lörtsi ning miinuskraadide mõjul oli tekkinud talvel tavapäraselt suviste teeoludega kohta ülilibe ootamatu must jää.

Ma ei saa aru, millistest alternatiivide puudumistest 8317 räägib? Alternatiiv on sahaga lumi teelt minema lükata mitte soolaga lund sulatada. Jah tõusudel, ristmikel, enne raudteeülesõite ei saa keemiaga lume ja jää sulatamisest loobuda aga masssoolatamisega loodud suviste teeolude illusioon võib teinekord kellegile saatuslikuks saada.
09:15 16.01.2013
Reixmees
Re: Mida arvate soolatamise keelustamisest?
To 220V. Autode ning jalatsite kiirem lagunemine on ju ka otsene looduse koormamine, kui inimesed saavad neid tooteid poole kauem kasutada, siis peaks vähem keskkonda koormama antud esemete tootmiseks.

Foorumisse postitamiseks peavad küpsised (cookies) olema lubatud.

FOORUMI REEGLID

Juhime tähelepanu, et foorumi kasutamisel tuleb järgida Kasutustingimuse punktis 7 toodud piiranguid Sisu lisamisel. Nende piirangute täpsustamiseks ja neile lisaks on Haldaja kehtestanud Lisatingimused foorumi kasutamiseks järgmiselt:

VASTA TEATELE

Nimi
Teema 
Pildid + lisa pilte
Sisu
Soovin vastuseid   e-postile:
Kontrollkood
Sisesta pildil nähtav kood. Registreerinud kasutajad ei pea seda tegema.