Sisene

Foorumid

Küsimused ja arvamused automarkidest

foto@auto24.ee

Küsi spetsialistilt

Tehnika

Sõidukite modifitseerimine ja tuunimine

Mototehnika

Teised sõidukiliigid

Muud foorumid

Autosport

 
Laki tänava tehnoülevaatus (sissesõit territooriumile, kus töötame, asub Laki 11A vastas Tallinnas) alustas oma tööd aprillis 2002. Autode kontrollimisega olen ise tegelenud 10 aastat. Olen valmis vastama Teie küsimustele, mis puudutavad sõiduautode ja kuni 3,5t täismassiga veoautode tehnoülevaatust ja sellega seonduvat.

Tean, et tehnoülevaatust puudutavat ei saa alati võtta üheselt kuna palju oleneb hetkesituatsioonist, probleemküsimuste kogumi suurusest ja seaduse tõlgendusoskusest. Kui probleemide lahendamisel leitakse kompromisse, siis ei tohi need seadusega vastuollu minna. Vaatamata sellele, et tuginen oma vastuses kehtivatele seadustele, ei saa igas olukorras võtta minu selgitusi kui absoluutset tõde. See tähendab, et minu infot ei tohi kasutada à la Mait Millert ütles, et nii on õigem.

Minu poolt juhitav Maitene OÜ on eraõiguslik juriidiline isik, kes on sõlminud halduslepingu ARK-ga. Mainitud leping annab õiguse teostada riiklikku järelvalvet, st mootorsõidukite ja nende haagiste tehnoülevaatust. Vaatamata sellele, et minu seisukohad ühtivad enamasti ARKi ametnike seisukohtadega, pean vajalikuks ära märkida, et Maitene OÜ ega mina isiklikult ei saa foorumites esindada Riiklikku Autoregistrikeskust, ametnikke ega nende seisukohti. Haldusleping ei näe ette sellist võimalust.

Mait Millert
Maitene OÜ tegevjuht
telefon 715 4246
www.maitene.ee
 

TEEMA: PIDURID JA CO

16:11 31.03.2009
Ikkreh
pidurid ja co
Tervist. Mure selline, et kui palju peab olema nii sõidupiduri kui ka seisupiduri üldefektiivsus? Autoks Hyundai Lantra 1.6 97a (kui on oluline). Mõõdeti välja selline tulemus: Sõidupidur: 60% ja seisupidur: 14%. Ja üks oluline küsimus veel, co ja ch tasemed mõõdeti järgmised: CO- 0.499% lubatud 0.500 ja CH-303ppm lubatud 100-st ja teises tabelis on CO 0.661% lubatud 0.300 ja CH 189ppm lubatud 100-st.. teise tabelisse on ka Lambda ära märgitud, lubatud 1.0000 mõõdeti minul 1.0200..Ei osatud öelda kas asi on katalüsaatoris või lambda anduris, äkki oskate teie antud näitude põhjal miskit kosta?
16:33 31.03.2009
Mait Millert (Laki tänava tehnoülevaatus)
Re: pidurid ja co
Sõidupiduri üldefektiivsus peab olema vähemalt 50% st. Teie autol on see näitaja korras. Seisupiduri (käsipiduri) üldefektiivsus peab olema vähemalt 16% Kui tehnoülevaataja kasutab otsuse vastuvõtmisel seadusega ettenähtud kohustust - kasutada mõõtemääramatust siis võib ta tunnistada korrasolevaks seisupiduri mille üldine efektiivsus on 14%. Kui klient ei nõua mõõtemääramatuse kasutamist siis vahel "unustab" tehnoülevaataja selle kohustuse ja tunnistab kordusülevaatuse vääriliseks auto mille seisupiduri üldefektiivsus on 14%. CO% tühikäigul ei tohi ületada 0,5 (kasutades mõõtemääramatust 0,6) seega on Teie auto vingugaasi % tühikäigul normi piirides. HC peab olema 100ppm ja kasutades mõõtemääramatust, võib see näitaja olla veel 112ppm, seega ei vasta nõuetele Teie auto vesinikuühendite hulk tühikäigul. Vingugaasi hulk tõstetud pööretel ei vasta nõuetele ja vesinikuühendite hulk samuti. Heitgaaside arvutuslik lambda vastab nõuetele ja siit tulenvevalt oletan, et Teie auto katalüsaator on väga väeti. Juhul kui heitgaaside mõõtmisel ei tehtud eelnevalt eriti aktiivset katalüsaatori kürtmist siis võiks soovitada tehnoülevaatajal tõsta Teie auto mootori pöörded 4000p/min ja hoida 5 minutit. Kui selle ajaga ei saavutata nõutud heitgaasinumbreid siis tuleb suure tõenäosusega vahetada katalüsaator. Kati osas on jutt minu oletus. Lambda anduri vahetuse vajaduse selgitab ostsillograafi pilt kuvaril või juhul kui pinget ei ole üldse testriga mõõtes siis samuti võib vahetda kui massiühendus anduril on korralik. Antud juhul ei usu eriti lambdaanduri vahetuse esmavajadust.
17:00 31.03.2009
Ikkreh
Re: pidurid ja co
Minu jaoks küll keeruline jutt aga põhimõtteliselt sain aru, soovitati ära vahetada tagupiduriklotsid, sellest võimalik ka käsipiduri tööle hakkamine, nii ma siis tellisingi klotsid ära ja homme lähen neile järgi, kuigi praegu teie vastust lugedes, oli see nüüd küll maha visatud raha, aga võib nad ära vahetada vast ikka, ega ta hullemaks miskit ikka tee? käsipiduri trossi äkki tasuks ka pingutada? võtab ainult ta suhteliselt lõpust, ehk siis kõige ülevalt..ei olnud selle 14% osas teadlik, eks jätan nüüd kõrvataha! Ma arvan ise ka rohkem katalüsaatori riket, selle 5min mõõtmise kohta ei oska praegu öelda, kuna sõber käis üv minu eest, polnud endal võimalik. aga uurin ka seda!
17:08 31.03.2009
Ikkreh
Re: pidurid ja co
Pidurite jutule veel lisaks ka see et märgiti ära just tagumine vasak pidur, et ei võta piisavalt, aga kui mul on isegi üle keskmise (60%) see tulemus siis kuidas saab ta nõrk olla, kas ka selle koha pealt võin vaielda?
18:08 31.03.2009
Mait Millert (Laki tänava tehnoülevaatus)
Re: pidurid ja co
Kui sõidupidurdustestis on tagapidurite erinevus suurem kui 30% siis see on kordusülevaatuse põhjus. Seisupiduri testis lubatakse pidurite erinevust kuni 70%. Kui üks pidur on teisest nõrgem siis reeglina ei ole põhjuseks friktsioonkatte paksus.
18:15 31.03.2009
Ikkreh
Re: pidurid ja co
Aga antud ülevaatuslehel pole seda erinevuse % kirjutatud..kas seda arvutatakse üldeffektiivuse järgi? mis see friktsioonkate tähendab võhiklikumas keeles:)? mis siis selle nõrkuse põhjuseks võiks olla?
19:37 31.03.2009
Mait Millert (Laki tänava tehnoülevaatus)
Re: pidurid ja co
Kui erinevusest ei kirjutata siis selle koha pealt on kõik korras. Erinevust ei arvutata erinevuse saab kui võrrelda pidurdusjõudude erinevust telje kohta. Friktsioonkate on piduriklotsi metallosale kleebitud või vulkaniseeritud hõõrdematerjal pidurdades puutub kokku piduritrumli või pidurikettaga mis kulub pidurdades. Tavaliselt on ühe või teise piduri nõrgemaks olemise põhjud hoovastiku või pidurisadula liugurite kinnikiilumine. Jäävad kinni kolvid silindritesse kui ei vahetata perioodiliselt pidurivedelikku ja siis ei toimu klotside automaatreguleering. Nõrga piduri põhjus on tihti pidurivedeliku lekkimine. Harvem esineb tagapidurite pidurdusjõu regulaatori kinnijäämist.
19:52 31.03.2009
Ikkreh
Re: pidurid ja co
Erinevusest muul moel ei kirjuta kui ei: sõidupiduri ühel teljel paiknevate rataste pidurdusjõud erinevad omavahel rohkem kui lubatud (tagateljel vasak pidur nõrk) siis on veel sõidupiduri pidurdustõhusus on väiksem lubatust (tagateljel). Pidurivedelikku ei ole poole aasta jooksul grammigi vähemaks läinud, sai vahetatud piduritorud..kuidas antud viga kõige paremini kindlaks oleks võimalik teha?
19:52 31.03.2009
kässarkässar (registreerimata)
Re: pidurid ja co
Mait Millert;
Seisupiduri (käsipiduri) üldefektiivsus peab olema vähemalt 16% Kui tehnoülevaataja kasutab otsuse vastuvõtmisel seadusega ettenähtud kohustust - kasutada mõõtemääramatust siis võib ta tunnistada korrasolevaks seisupiduri mille üldine efektiivsus on 14%.

Tegelikult ;
Mõõtemääramatus võib olla 5%. Seisupiduri üldefektiivsus peab olema vähemalt 15% , et ülevaatus edukalt läbida.
14:39 01.04.2009
Mait Millert (Laki tänava tehnoülevaatus)
Re: pidurid ja co
Austatud härra kässarkässar.

Ei tea kus riigis Teie elate, aga vastavalt akrediteerimiskeskuse poolt väljastatud tunnistuse lisa punkt 1 antakse erialase pädevuse kinnitus tabeli kujul.
No3 Parim mõõtevõime Pidurdusjõud 15 mõõtejõu erinevuse % või 15% mõõtetulemusest 10% efektiivsuse % mass 5% mõõtetulemusest.
Tunnistan, et mina ei ole targem kui 5B ja oletan, et ka Teile kuluks ära väike meeldetuletus algklasside matemaatika õpikust. 10% kuueteistkümnest on 1,6 eks ju. 16 – 1,6 on 14,4 eks ju. Kui soovitakse täisarvu siis ümardatakse 14,4 kuni 14 –ni eks ju aga mitte 15 eks ju.
Tahan Teie tähelepanu osutada sellele, et ARK ülevaatuse programmist on kustutanud küsimuse mis oli umbes selline: “Kas on tegemist mõõteveaga 5%?“. Usutavasti said nad lõpuks ise aru, et mõõtemääramatus on õigem kui mõõteviga ja seda tuleks akrediteeritud ülevaatuspunkti töötajal ise osata kas ja kuidas kasutada eks ju. See on ka üks põhjustest miks arvutiprogramm ei kontrolli sisestatud mõõtetulemuste vastavust tehtud otsusele. Soovitan hea härra kärssarkärssar pidevalt täiustada oma erialaseid teadmisi ja lugege rohkem seal ülevaatusepunktis kui tööd ei ole.
08:19 02.04.2009
kässarkässar (registreerimata)
Re: pidurid ja co
Kahjuks ei loe ülevaatusprogramm auto seisupidurit korrasolevaks, kui sisestada tõhusus 14 %. Tuleb määrata kordusülevaatus.
09:44 02.04.2009
Mait Millert (Laki tänava tehnoülevaatus)
Re: pidurid ja co
To kässarkässar
Minu ülevaatuspunktis olev programm on 13.03.2009 uuendusega, uuendustega mis ei kontrolli arvutisse sisestatud seisupiduri efektiivsusnäitajat. Kui sisestan efektiivsuse 10% ja loen auto korrasolevaks siis sisestatud andmete kontrollfunktsioon ei küsi, miks ma loen 10% efektiivsusega seisupiduri korrasolevaks? Kahjuks tõesti on ülevaatusprogramm selline, et ei luba kasutada mõõtemääramatust heitgaaside juures. Selline asjaolu on "Mõõtja erialase pädevuse hindamise ja tõendamise kord" https://www.riigiteataja.ee/ert/act.jsp?replstring=33&dy
n=13117522&id=12740808

rikkumine kuna mõõtjale on tehtud takistused täitmiseks määruse § 3. Erialase pädevuse kriteeriumid (3) Tehnilised nõuded on: 5) mõõtja peab omama ja rakendama protseduure mõõtemääramatuse hindamiseks; mõõtemääramatus tuleb esitada laiendmääramatusena 95%-lisel tõenäosustasemel;
On kahetsusväärne, et ülevaatajad, kes täidavad seadust, peavad ülevaatusprogrammi sisestama valeandmeid, et auto läbiks ülevaatuse. St. Kui autol on mõõdetud vingugaasi % 0,51 siis pean mina sisestama 0,5 ja kui on mõõtetulemus 0,6 siis selleks, et täita Mõõteseadusest tulenevat määrust, pean tegelike andmete kohta valetama. Juhul kui autoomanik soovib korrasoleva auto kontrollimise kontrollkaarti siis olen sunnitud temale ütlema, et andmed kontrollkaardil ei vasta tegelikkusele kuna teisel juhul ei oleks olnud võimalik ülevaatuse edukas läbimine.
17:15 11.08.2009
soovitaja (registreerimata)
Re: pidurid ja co
Mõtet pole senne ene mehega udida!Asjatundlikeim (keda mina olen kohanud oma pikaajalise autojuhistaazi vältel) meeskond,eesotsas juhatajaga-see asub Suur-sõjamäel,kohe peale uut savisaare poolt avatud silda,peale silda esimene käänak VASAKULE.
Seal ei usurpeeri teid keegi,ka korras auto puhul.
Ülevaatuse ajal istute salongis,nahkdiivanil ja saate teada oma auto vea(d),kui neid on.
Nii lihtne see ongi.
18:29 13.08.2009
no (registreerimata)
Re: pidurid ja co
küll on ikka peened sõnad! senne ja usurpeeri:)
23:10 13.08.2009
II (registreerimata)
Re: pidurid ja co
sõtsin ka sealt sõjamäelt eile läbi. järjekord oli. mitu autot. sõitsin edasi. peterburi teel ka ülevaatuspunkt. ilma järjekorrata. Kas seal sõjamäel saab tõesti lihtsamalt läbi?? MIks sinna järjekord tekib?
20:39 28.09.2009
BSK (registreerimata)
Re: pidurid ja co
Piduritega on ju lihtne. Need peavad olema korras. Seega ei noriks ma kui selle 14% ga ülevaatuselt põruks. Minu mehhaaniku kogemus on näidanud, et 18-20% käsipiduri effektiivsust on korras pidurite puhul tavaline. Küll aga on teine probleem katalüsaatoriga. Nimelt, kui katalüsaator on vahetatud universaali vastu.( Samasugusi müüakse ka minu teada Laki Autos.) Nimelt need paunad ei hakka tööle madalatel pööretel. Hiljuti ei saadud CO ja HC näitudega kadalipust läbi, kuna ÜV punktist väideti, et uute seaduste järgi peab katalüsaator tööle hakkama 2500 p/min juures. Samas see masin vajas 1 min 4000p/min ja kõik toimis? Kas see 2500p/min on tõsi ja kui on, mida teha neil õnnetutel kellel see all on?
22:16 28.09.2009
Mait Millert (Laki tänava tehnoülevaatus)
Re: pidurid ja co
Keegi ajab midagi nüüd sassi. Heitgaaside kohta käiv määrus on 5 aastat vana ja ARK poolt koostatud heitgaaside mõõtmise juhend 4 aastane. Tegemist ei ole uute reeglitega. Uus on nüüd küll see, et müügil olevad nn. universaalsed katalüsaatorid vajavad enne heitgaasitesti veelgi "agressiivsemat kütmistsüklit" mis tähendab seda, et enne mõõtmise alustamist peaks tehnoülevaataja tõstma auto mootori pöörded 3500-4000 p/min ja hoidma niikaua kui heitgaasi näitajad alla kukuvad. Muidugi ei pea seda kuumutustsüklit lõpmatuseni tegema aga kogemustega mõõtja mõistab, et kui numbrid aeglaselt allapoole tiksuvad, nii kaua peab jätkama katalüsaatori kuumutamist. Tahan öelda sellega, et vahel oleneb ülevaatuse edukas läbimine ülevaataja kannatlikkusest, mitte seadustest ja juhenditest. Rääkisin sellest Maanteeameti ruumides 10 sept. tehnoosakonna juhatajale ja ülevaatustalituse juhatajale. Hr. Vahtra tegi isegi vastava märke oma märkmikusse aga tänaseni ei ole peetud vajalikuks sellest teavitada ka teisi tehnoülevaatajaid.
13:05 29.09.2009
BSK (registreerimata)
Re: pidurid ja co
See 2500p/min on tegelikult küllaltki reaalne. Kurioosum ju seisneb selles, et kui katalüsaator hakkab toimima alles 4000 p/min juures, siis tegelikuses masin, mis kulgeb vaid linnavahel, ei saavutagi nõutavat temperatuuri. Lisame siia juurde kerge õli sõõmise ja aasta pärast kui on vaja mõistlikke näite, pole see võimalik, sest katalüsaator on sisuliselt seest umbes. Mis puutub ülevaataja kannatlikusse, siis nagu eestlasele kombeks, jätab ta oma tegemised alati viimasele minutile. Kuu lõpus koguneb ÜV punktide taha järjekorrad, mille tulemusel ülevaatajal pole aega nikerdada iga autoga pikemalt. Siis pole juttugi tulede reguleerimisest ega ka pikemast tuuritamisest. Siia juurde võib lisada aegade jooksul kogenud anektootlikke lugusi, millest ÜV punkti ees oleva poriloigu tõttu piduri testi põrunud autodest on üks igavamaid.
13:51 29.09.2009
mm (registreerimata)
Re: pidurid ja co
Austatud härra Mait Millert
Küsimu Teile kui Maitene OÜ tegevjuht;ülevaataja;KLENDITEENINDAJA.
Väljavõtted teie vastustest:
Ei tea kus riigis Teie elate,-
Tunnistan, et mina ei ole targem kui 5B ja oletan, et ka Teile kuluks ära väike meeldetuletus algklasside matemaatika õpikust. JNE...
Ise aga väidate:
Mõte on ikka selles, et viisakus ja heatahtlikkus peaksid valitsema ülevaatuspunktides aga mitte ülbus ja isekus.
Kas oma kirjutistes peab ikka inimestele nähvama?
Tänan.
14:35 29.09.2009
Mait Millert (Laki tänava tehnoülevaatus)
Re: pidurid ja co
To mm
Ei ma ei pea nähvama ja Teil on tuline õigus.
09:57 15.12.2019
mm (registreerimata)
Re: pidurid ja co
Edu Teile, hr Millert teie võitlustes, katsumustes ja tõe otsinguil! See on tõesti huvitav, kui inimene huvitub vähemalt millestki.
Loodan siiralt, et ehk on sellest veidigi abi meile kõigile, kes me neljarattalistega igapäevaselt tegeleme. Täielike pahatahtlike põhupeadega pole mõtet isegi vaielda, asju arutada saab ikka nendega, kes natukenegi tahavad millestki aru saada ja on oma elus ka midagi õppinud ja seda ka tõestanud kontrolltöö, eksami läbimise vms kaudu!
Aitäh!
16:00 15.12.2019
Hyundaipann (registreerimata)
Re: pidurid ja co
Tee oma hyundai pann korda mida siin vaielda on? Kas pidureid on vaja korra aastas ülevaataja jaoks või enda ja kaasliiklejate ohutuseks? Paras veidrik.
21:56 17.12.2019
Mait Millert (Laki tänava tehnoülevaatus)
Re: pidurid ja co
Tänan toetuse eest hr. mm. Minu võitluse edu saab olema puhtpraktiline kui ülevaatustemaatika võetakse ära Maanteeameti käest ja ta läheb Tehnilise Järelvalve Ametile. Ma tegelen selle teemaga ja propageerin sellist muudatust juba palju aastaid.
17:07 18.12.2019
punktiir (registreerimata)
Re: pidurid ja co
Kas nii sinisilmne saab olla, et vaid ameti vahetusega hopsti probleemid ka kadunud? Kui TJA ostab MNT-st samad ''pädevad ajud'' üle, kes antud ala praegugi kontrollivad, jätkub sama trall ju sealt, kus see pooleli jäi.

Foorumisse postitamiseks peavad küpsised (cookies) olema lubatud.

FOORUMI REEGLID

Juhime tähelepanu, et foorumi kasutamisel tuleb järgida Kasutustingimuse punktis 7 toodud piiranguid Sisu lisamisel. Nende piirangute täpsustamiseks ja neile lisaks on Haldaja kehtestanud Lisatingimused foorumi kasutamiseks järgmiselt:

VASTA TEATELE

Nimi
Teema 
Pildid + lisa pilte
Sisu
Soovin vastuseid   e-postile:
Kontrollkood
Sisesta pildil nähtav kood. Registreerinud kasutajad ei pea seda tegema.