Sisene

Foorumid

Küsimused ja arvamused automarkidest

foto@auto24.ee

Küsi spetsialistilt

Tehnika

Sõidukite modifitseerimine ja tuunimine

Mototehnika

Teised sõidukiliigid

Muud foorumid

Autosport

TEEMA: AKU LAADIMINE.

11:36 13.10.2014
miki78
Aku laadimine.
Käisin 3 aastat vana Jukega hoolduses ja selgus, et akut peab laadima.
Laadisin enda universaallaadijaga umbes 3 tundi, tester näitas, et on täis.
Aga järgmisel päeval näitas juba tester, et peab veel laadima.
Sellest ülemisest (rohelisest) tulest oli laetus langenud keskmisele (kollasele)
tulele. Kas ma peaks laadima pikemalt, kuskil 10 tundi või veel rohkem
korraga, et aku täis korralikult saada? Aku on originaal ja pole laadinud
üldse 3 aastat umbes. Käivitamisel tundub, et jaksab käivitada küll.
Täpselt samamoodi nagu uuena. Üsna kiirelt käib starter jne.
11:52 13.10.2014
PS (registreerimata)
Re: Aku laadimine.
Akut tuleb ikka pikalt laadida. 3 tundi on köki-möki. Need automaatlaadijad petavadki tavaliselt inimese ära. Pane esialgu terveks ööks 12-16 tundi. Aku on täis kui kuuled, et hape sees ühtlaselt kihiseb laadides. Kui on vaikus, siis aku tühi. Kui purkidel on korgid ja saad, siis mõõda elektolüüdi tihedus.
Kui aga aku on pidevalt olnud alalaetud, siis teda enam täitsa täis ei saagi, plaadid sulfateeruvad ära ning aku on enneaegselt vananenud. Auto paneb käima küll, aga mahtuvust enam õiget pole. Mõni akukeskus mõõdab sul kindlasti ära, palju aku mahtuvusest reaalselt alles on ja kui täis ta tegelikult on ning ega seal juhuslikult lühist sees pole.

11:56 13.10.2014
ˇ (registreerimata)
Re: Aku laadimine.
Laadisin enda universaallaadijaga umbes 3 tundi, tester näitas, et on täis.

mida see tester siis näitas? mille järgi sa otsustasid, et aku täis?
12:09 13.10.2014
miki78
Re: Aku laadimine.
Tester on kolme tulega - punane (aku tühi), kollane (vajab laadimist) ja
roheline (laetud). Selle testri ma ostsin motopoest ja jälgin mootorratta
akut põhiliselt. Aga suvel mõtlesin, et prooviks auto aku peal ka
ja näitas punast. Nii, et aku oligi testri järgi tühi.
Kas ma pean auto akul korgid maha võtma laadides või ei pea?
Korkidel paistavad mingid väiksed augud sees olevat, on vist õhuaugud.
Esimene kord ma igaks juhuks võtsin korgid maha. Kas peab alati
korgid ära võtma?
12:11 13.10.2014
Tuudur
Re: Aku laadimine.
PS, aku "kihisemine" näitab ainult seda, et aku "keeb". Kui aku on seest sulfateerunud, siis hakkab laadides aku keemine juba väga varakult peale, kuid see ei tähenda, et aku täis oleks laetud.
12:15 13.10.2014
J. (registreerimata)
Re: Aku laadimine.
Tuledega laadija ei ole laadimiseks parim valik.
12:28 13.10.2014
ˇ (registreerimata)
Re: Aku laadimine.
akul tuleb normaalse testriga pinget mõõta ja kui hommikul enne käivitamist on pinge vähemalt 12,5V, on aku normis ega vaja lisalaadimist. alla selle võiks juba laadida ja kui on mingi odav laadija, siis esialgu 4- 5 tunnist piisab. korralik automaatlaadija teeb ise oma töö ära. korke maha ei pea võtma, sest tänapäeval on kõikidel akudel ventilatsioon olemas. edaspidi hoida akul pilk peal ning mõõda hommikuti- kui seistes on pinge jälle langenud, hakkab aku läbi minema ning ei pruugi talve enam üle elada.
13:05 13.10.2014
PS (registreerimata)
Re: Aku laadimine.
Tuudur, laadimise lõpus, kui aku täis, peabki ta keema ja kihisema. See keemine tähendabki põhimõtteliselt seda, et enam akusse ei lähe. Nüüd oleneb juba kui heas seisukorras on plaadid. Kui plaadid ok, siis on ka elektrolüüdi tihedus üleval, mahtuvus normaalne ja aku korras. Kui plaadid ei ole ok (sulfateerunud pikast tühjana olekust), siis elektrolüüdi tihedus ka ok, aga mahtuvus nigel, sest plaatide osa ainest on oksiid, mis energiat enam ei salvesta piltlikult öeldes. Sellisel juhul on näiteks 60Ah aku 45Ah aku tasemel. Paneb masina käima, aga külmagega võib juba probleeme tulla.
Kui aku laadides keeb ja kihiseb ühtlaselt kõigis purkides on ok, kui hakkab kohe vaid ühes purgis keema, tähendab seal on probleem - lühis. Selline aku võib isegi masina käima panna, aga lõpp on lähedal.
14:04 13.10.2014
Wello
Re: Aku laadimine.
miki78 - mina viskaks selle testri esimesse ettejuhtuvasse prügikasti ja ei tegeleks asjadega millest ei jaga midagi
15:54 13.10.2014
Tuudur
Re: Aku laadimine.
Näiteks CTek`i intelligentsed akulaadijad on samuti tavaliselt 3 tulega. ja peab ütlema, et sellise laadijaga aku laadimine on aku tervisele palju parem, kui tavaline "osutiga" laadija kasutamine.
PS, aku ei pea täislaetuna keema ega kihisema. Keemine ja kihisemine näitab, et voolu vastu aku ei võta, kuid seal akus toimuvad keemilised reaktsioonid (ka kuumus) hakkavad sellest "keemishetkest" alates aku eluiga vähendama. Aku laetust ja olukorda saab kontrollida õigesti vaid elektrolüüdi tiheduse mõõtmisega või spetsiaalse aparaadiga, mis mõõdab akupinge langust koormuse all.
17:27 13.10.2014
ˇ (registreerimata)
Re: Aku laadimine.
tegelikult annab ka testriga mõõtmine piisavalt hea pildi aku seisukorrast ja alati ei saagi tihedust mõõta, sest purgid on kõvasti kinni kaanetatud. kunagi oli varta kodulehel väga hea info kõige akudega seonduva kohta- mõõtmised jms. kui aku on ikka kohati nõrk, siis tema kogupinge on normist väiksem (korralikul akul ikkagi 12,5 -12,7V) ja seistes tühjeneb kiiremini ehk siis öö läbi seisnud aku annab ka head tagasisidet (ise)tühjenemise osas. ka on teinekord pikema ja vaikse keetmisega saanud väsinud akut piisavalt turgutada ja lüüdi tihedused võrdseks aetud. eks see nõuab oskusi ja kogemusi.
18:05 13.10.2014
karvajuss (registreerimata)
Re: Aku laadimine.
juhin ka tähelepanu sellele et laadija peab ka õige olema, endal keerasin hooldevaba aku pekki nii et laadisin vale laadijga, mis oli punnidega akule ainult mõeldud.
18:30 13.10.2014
miki78
Re: Aku laadimine.
Mulle öeldi Pärnu Motopoes kohe, et motika akut ei ole mõtet
igasuguste laadijatega laadida, sest aku võib "keema" minna.
Loodetavasti praegu auto akut laadides (akul on korgid) ei
keera ma midagi pekki.
18:47 13.10.2014
to karvajuss (registreerimata)
Re: Aku laadimine.
...endal keerasin hooldevaba aku pekki nii et laadisin vale laadijga, mis oli punnidega akule ainult mõeldud.

ise ka selgitada oskad, millest räägid või mispärast aku peeti läks? mis loom on punnidega aku?
18:49 13.10.2014
to miki (registreerimata)
Re: Aku laadimine.
aku peabki väikestviisi keema minema, sest see näitab laadimise lõppu- edasi keetes aku enam rohkem ei täitu vaid rikub akut. kõiki poemüüjaid ka uskuma ei pea, ei ole nemadki teab mis koolitust eriti saanud. plii-happeakude puhul on keemine normaalne nähtus.
18:51 13.10.2014
PS (registreerimata)
Re: Aku laadimine.
Laadimise lõppfaasis peab aku kihisema ja keema. Ühtlaselt kõik purgid. Loomulikult ei maksa juba aktiivselt keevat akut enam päev otsa edasi laadida. Kõva keetmine otseselt muud kahju ei tee kui et vesi aurustub ja elektrolüüdi tase väheneb ning plaadid võivad kuivale jääda. Mingil määral kihiseb laadides ka juba pooltühi aku. See kuumenemine võib juhtuda igas laadimisfaasis, oleneb mis seisukorras on aku ja kui kõva vool akusse läheb.
Tegelikult kõige õigem on laadida akut konstantse 16V pingega, voolutugevus ei oma tähtsust. Alles see pinge paneb elektrolüüdi korralikult ringlema ja aku saab efektiivselt ja kiirelt laetud. Muidu tekib madalamal pingel see efekt, et plaadi materjal reageerib läheduses oleva elektrolüüdiga ära ja laadimine jääbki toppama, sest elektrolüüdi ringlust madala pinge tõttu akus ei toimu ja plaatide lähedusse ei satu enam "värsket" eletrolüüti. Poes müüdavad laadijad ei anna kunagi sellist 16V pinget ohutuse mõttes ja nende puhul tegelikult jääbki laadimine toppama, voolutugevus langeb ning automaatika ütleb, et aku täis. Tegelikult ei ole veel aku täis, neid tulukesi peab ignoreerima ja lasta edasi kuni akupurgid kõik ühtlaselt ja pidevalt kihisevad.
Ja ei ole vahet, mis laadija on. Pole eraldi laadijat kinnisele ja korkidega akule. Ma olen kõik eri tüüpi akud tööl ühe ja sama vene laadijaga täis saanud ja akud pole tuksi läinud.
Kui on toimunud juba sulfateerumine, siis see on tegelikult pöördumatu protsess. Hästi pikalt, vähemalt nädalase laadimisega võib siis olukorda veidi parandada, aga õiget asja siiski ei saa.
Kui te omale laadijat valite, siis võtke selline, mis annab 16V kõige lähedasemat pinget. Mingi muu parameeter, ei voolutugevus ega näiteks kiri, et sobib kuni 100Ah akudele pole absoluutselt tähtis. Väike, aga suuremat pinget andev laadija laeb 220Ah kiiremini täis kui mõni suur kolakas.
18:54 13.10.2014
Wello
Re: Aku laadimine.
keema läheb ikke aku liiga hullust laadimisvoolust, endal matkakas mis seisab varju all kogu aeg taga http://www.defa.com/en/automotive/powersystems/products/home
_chargers/0005_smartcharge/smartcharge/


ei kee ta seal karvavõrtki
20:32 13.10.2014
PS (registreerimata)
Re: Aku laadimine.
Jah Wello, sellepärast ta ei keegi, et laadija lülitub pärast ümber aku hoidmise reziimi ning pinge jääb madalaks. Üks asi on piduse aku esmane laadimine, teine asi on kasutada automaatseid ja intelligentseid laiatarbe-laadijaid, millel ka aku laetuse hoidmise reziim pika perioodi jooksul. Muidu keeks su aku eletrolüüdist tühjaks, plaadid kuivale ja kõverduks, heal juhul käiks ka kärakas.
Esmasel tühja aku laadimisel tuleb lasta nii kaua kuni kõik purgid ühtlaselt kihisevad-keevad.
15:57 21.10.2014
miki78
Re: Aku laadimine.
Vabandan ette, kui küsimus on rumal.
Aga tahaks küsida, et kas näiteks TÜV-punktides on võimalik
aku korrasolekut kontrollida või tuleb selleks autoelektriku
poole pöörduda?
Ja kui TÜV tegeleb sellega, kas on see siis tasuline teenus?
Sain hoolduses teada, et akut on vaja laadida.
Aga seal ei täpsustatud, kui kaua peaks laadima.
16:16 21.10.2014
ˇ (registreerimata)
Re: Aku laadimine.
minu arust sai teema alguses juba piisavalt selgitatud, mida on vaja teha, et aku seisukord välja selgitada. kui sa ei taha või ei oska, siis palun ära tüüta tehnoülevaatuspunkte, pagaritöökodasid ja merepäästekeskust oma akuga vaid mine osta uus.
16:30 21.10.2014
miki78
Re: Aku laadimine.
Palju see aku tester maksab umbes, millega seda 12V pinget mõõta
hommikul?
Neid võib ju poes olla igasuguseid. Võib-olla oskate nõu anda, et
mis firma oma ja mis poes oleks neid saadaval.
16:42 21.10.2014
PS (registreerimata)
Re: Aku laadimine.
Kuule, ära nüüd hakka mingeid testreid kokku ostma. Kõige lihtsam (nagu ma juba alguses ütlesin) - mine mõnda akukeskusesse või varuosapoodi, kes laiemas valikus akusid müüvad ja palu neil olemasolev aku ära testida. Kui leitakse, et aku lihtsalt tühi, saad selle ju kodus oma laadijaga veelkord üle laadida. Kui öeldakse, et aku vanaks ja lahjaks jäänud, saad kohe seal uue osta.
16:48 21.10.2014
miki78
Re: Aku laadimine.
Aitäh, ps.
Vabandan, kui kordasin teema kohta juttu.
Aga mul ei ole kunagi testerit olnud ja vist ei oskaks kasutada ka
seda.
Hoolduses oli pilt ka graafikuna tehtud aku seisust ja seal oli
see joon kuskile poole peale tume. Paistis umbes nii, nagu
aku oleks pooltäis või pooltühi.
Aga ma ei hakanud nende hooldajate aega raiskama seal rohkem
ja sõitsin minema.
16:59 21.10.2014
PS (registreerimata)
Re: Aku laadimine.
Kui sa käisid hoolduses esinduses, siis tegelikult on ka neil need testrid olemas nagu sa isegi kogesid. Ainuke viga on, et akude kohapealt nad vast nii kogenud ei ole kui rohkem spetsialiseerunud akumüüjad ja nad ei oska nii konkreetselt öelda kas aku on ka tegelikult läbi või piisab vaid korralikust laadimisest.
Lae oma aku korra pikemalt (vähemalt 12h, õhtust hommikuni) veelkord üle ja lase uus test teha. Kui ka siis ikka lahja testitulemus, osta uus. Sõiduka aku ei ole ju nii kallis.
Ning isiklik kogemus ütleb, et ei maksa karta ka odavaid akubrände. Peaasi, et oleks piisavalt võimas antud autole.

17:37 21.10.2014
tk007
Re: Aku laadimine.
Aku pinget saab mõõta multimeetriga, näiteks sellisega:
http://www.oomipood.ee/product/vell_dvm851/3-1-2-digitaalne-
multimeeter-10a-n-auml-idu-fikseering-taustvalgustus&s=m
ultimeeter


on odavamaid ka. Selline riistapuu võik iga endast lugu pidava mehe arsenalis ikka olla. Võid veel poest küsida täpse asendi aku pinge mõõtmiseks ja valmis.
19:23 21.10.2014
ˇ (registreerimata)
Re: Aku laadimine.
kas koolis füüsikatundides enam üldse teatud elektrimõõtmistest ei räägita ega tehta mingeid laboratoorseid töid? kui ei, siis pole muud teha, kui minna tagasi esindusse, paluda neil aku seisukord selgeks teha, mõõta ära, et auto generaator korralikult laeks ja kui selgub, et aku läbi, osta uus. kui päevas sõidetakse vähemalt 10-20km korraga (üks ots, kokku siis 20-40km), peaks iga aku enamvähem normaalses konditsioonis püsima ega vaja erilist lisalaadimist. kui see kolme dioodiga mõõtevahend siiski täiesti täis akut ei näita, tuleb aku laadima panna ja 4-5 tundi hoida. kui aku selle ajaga tuntavalt keema hakkab, tuleb laadimine lõpetada, kui ei kee, siis laadida veel. kui aku on peale laadimist päev-kaks auto peal olnud ja dioodid hakkavad jälle punast tuld näitama, siis on aku läbi või genekas ei lae. tegelikult pole mõtet endal midagi torkida kui asja olemust ei mõista- siis tuleks leida pädevamad kodanikud ja neile töö eest maksta.
13:29 24.02.2017
solksolk
Re: Aku laadimine.
Kuule, mida sa PS seletad. Mingi 16V pingega ei ole vaja laadida ja akut laetakse ikka voolutugevuse järgi, mis tekib laadimisel.
16V puhul tekib suur laadimisvool, mis pigem on kahjulik ja pigem lõpetab siis laadimise varem ära, kuna suurema vooluga laadimine pole nii põhjalik.
Mida väiksema vooluga akut laed, seda põhjalikumalt ta täis saad ja seda aeglasemalt laadija ära lõpetab, sest pinge tõuseb ju ka aeglasemalt siis, aku enda pinge.
Ise olen mitu korda 45Ah akut laadinud laadijaga, mis hoiab 1,3A voolu, laadimine võttis aega sõltuvalt sellest, kui tühi aku oli. Kord laadisin miski 28 tundi, teine kord 23 tundi.
Ehk siis aku oli üle poole tühi.
See oli ise automaatselt lõpetav laadija, pliiakudele.

Tõsi, kui aku on hakanud ära vajuma, võib teinekord aidata aku ehmatamine, suure vooluga laadimisel. Aga seda võib teha vaid lühiajaliselt ja mitte tihti.
Ning kindlasti pead teadma, mida teed, tasuks omada ka õiget seadet selleks.

Muudetud 24.2.17 13:32

23:33 25.02.2017
17263548tv (registreerimata)
Re: Aku laadimine.
Kui autol on generaator korras, ei ole mingit aku järellaadimist vaja. alusta õigest otsast. Autol kasutuses olev aku ei saagi 100% laetud olla, korras aku puhul piisab 70- 90 %.
23:36 25.02.2017
142637495 (registreerimata)
Re: Aku laadimine.
Ja need esinduse tropid, kes sul korras akut käskisid laadida, võiksid teise töö omale otsida. Nagu ise kirjeldasid:"ajab kiirelt ringi nagu uus." Siis järelikult polegi probleemi.
21:03 17.04.2017
laadimine (registreerimata)
Re: Aku laadimine.
Akut multimeetriga mõõtes( viis tundi peale sõitu või laadimist), on korras aku umbes 12, 5 volti. Laadimisel on kirvereegel, et lihtsa laadijaga laetakse 55 akut 5,5 amprise vooluga.Võib ka madalamaga, aga siis läheb rohkem aega.Laadimisvool soovitatakse hoida üks kümnendik aku mahutavusest.60 akut laed 6 amprise vooluga.Laadida võiks ikka 10-24 tundi. Akut kontrollida saab peale laadimist kas 4-5 tundi peale laadimise lõppu-täis aku on 12,7-12,8 volti või teise võimalusena laadimise ajal töötava laadijaga on täis aku pinge 15,6-16,8 volti.
13:09 19.04.2020
ctek 5,0 (registreerimata)
Re: Aku laadimine.
ctek mxs 5.0 efb aku laadimisel kasutada tavalist või agm programmi?
13:35 19.04.2020
63amg (registreerimata)
Re: Aku laadimine.
kui tavaaku,siis tavareziimi
23:06 19.04.2020
PS (registreerimata)
Re: Aku laadimine.
EFB käib tavareziimiga..
19:07 21.04.2020
googel random (registreerimata)
Re: Aku laadimine.
My automatic charger charges initially at 16V and I am concerned that this is too high. I called the tech and he said that this is the design optimum. It has an AGM setting with initial charge at 15.5V which he said would not fully charge a conventional lead acid battery.
Please evaluate these comments. Thank you.
----
The maximum voltage u cud use to charge a 12v lead battery is 14.5 -14.7v, moreover the current passed on the batteries matters a lot. Using a 16v charger cud caused the internal resistance of the battery to rise.

Foorumisse postitamiseks peavad küpsised (cookies) olema lubatud.

FOORUMI REEGLID

Juhime tähelepanu, et foorumi kasutamisel tuleb järgida Kasutustingimuse punktis 7 toodud piiranguid Sisu lisamisel. Nende piirangute täpsustamiseks ja neile lisaks on Haldaja kehtestanud Lisatingimused foorumi kasutamiseks järgmiselt:

VASTA TEATELE

Nimi
Teema 
Pildid + lisa pilte
Sisu
Soovin vastuseid   e-postile:
Kontrollkood
Sisesta pildil nähtav kood. Registreerinud kasutajad ei pea seda tegema.