Sisene

Foorumid

Küsimused ja arvamused automarkidest

foto@auto24.ee

Küsi spetsialistilt

Tehnika

Sõidukite modifitseerimine ja tuunimine

Mototehnika

Teised sõidukiliigid

Muud foorumid

Autosport

TEEMA: MILLISE FIRMA MOOTORIÕLI KASUTADA?

See teema on vastusteks suletud.
11:51 30.10.2007
Aarne. (registreerimata)
Re: Millise firma mootoriõli kasutada?
dr.:

Mobil Synt S Special V ei ole mittevastav õli. See on just spetsiaalne PD õli normaalse (15000 km) välba jaoks ja tehnohoolduses on kõik korrektselt tehtud.
Kui mõtlesid "mittevastava" all, et forseeritud mootor vajab täissünteetilist ja viskoosemat (xW-40 või xW-50) õli, siis PD õlide hulgast selliseid ei leiagi !

Ei saa öelda et hydrocrack on automaatselt kesine ja PAO väga hea. Hydrocrackõli ei ole "konkreetne konstantne suurus", vaid ka nende hulgas on paremaid ja halvemaid.

Võrreldes varasemate TDI-dega, millele kirjutati ette vaid VW 505.00 (sellele vastavad ka paljud suhteliselt odavad mineraalõlid) õlide kasutamist, on 505.01 (näiteks Mobil Synt S Special V või Addinol 0546 PD) suur samm edasi ja kui välbast kinni pidada ja võidusõitu mitte harrastada, siis VW505.01 kvaliteedi pärast pole küll põhjust muretseda.

Mobili õlidest oleks alternatiiviks 5W-30 Mobil 1 ESP Formula, mis vastab PD "kõige karmimale" normile VW504.00/507.00 ja lisaks ka VW503.01-le (võimsad turboga bensiinimootorid), kasuta seda kui saad selle kätte sama hinnaga või peaksid teeninduses umbes sama palju maksma kui Synt S Special V eest.
Tõsi on et ükski nendest õlidest ei ole just soodne 300-400 EEK/4 L, vaid pigem 700-800 EEK/4L kanti, asja muudab veel kallimaks vajadus vahetada tuunitud mootoril õli tihedamini kui tavalisel, s.t. 25000-50000 km välp on liiga pikk forseeritud mootorile.
Teine alternatiiv oleks täissünteetilise Mobil 1 SuperSyn (saadaval viskoosusklassides 0W-40, 5W-40 ja 5W-50) kasutamine, mis on kindlalt üks parimatest üldse (sobib ka suurepäraselt võimsamatesse mootoritesse ja sportliku sõidustiiliga), mida osta, kuid selle kasutamine ei ole "juriidiliselt korrektne" (puudub PD heakskiit, mis iganes põhjusel ...).

Mida karta forseeritud mootori puhul ?

Karta tuleb eelkõige just kolbide pärast, täpselt samamoodi nagu ka klappide, turbo, katalüsaatori, käigukasti jne. pärast :).

Senisest parema mootoriõli kasutamine tuunitud mootoris aitab kahjuks ainult piiratud ulatuses, paljud sõlmed autos ei ole mootoriõli poolt määritavad, ka ei tõsta õli määritavate osade tugevusvaru. Risk on mõistagi suur kui kasutada suurt võimsust pikemaajaliselt, tavaliikluses kus kiirendustele (suurtele koormustele) järgneb paratamatult jälle "hingetõmbeperiood" (jahtumine, väiksema koormuse näol) pole hullu midagi.
Käigukasti ja jõuülekande säästmiseks võiks vältida max. pöördemomendi kasutamist just esimese ja teise käiguga.
Kui lähiperspektiivus mootoris ja jõuülekandes midagi järgi ei anna, siis eluiga on ikkagi lühem, aga seda teadsite te kõik ju isegi :)
Arvestades uutemate turbodiislite niigi kehvapoolset töökindlust ja vastupidavust ning kütuse kõikuvat kvaliteeti, hoiduksin mina igasugusest mootori tuunimisest.


17:55 30.10.2007
dr. (registreerimata)
Re: Millise firma mootoriõli kasutada?
Aarne.,

Veel kord tänan! Uurin Mobil1 ESP Formula ning võrdluseks teiste (BP, Valvoline, Shell, Castrol) 507.00 õlide saadavust soodustingimustel.
00:12 31.10.2007
Aarne. (registreerimata)
Re: Millise firma mootoriõli kasutada?
Soodne jaehind tuntud tootjate (Mobil, Total, Shell, Castrol) VW504.00/507.00 õlidele on 500-600 EEK 4 L kanistri eest.

13:11 02.11.2007
VVV1
Re: Millise firma mootoriõli kasutada?
Kuule hr. Aarne. vaatamata minu korduvatele palvetele võtta ja tutvuda asjadega nagu nad on, pole sa seda teinud ja jätkuvalt tänitad mingil põhjusel minu kallal. Kui sa ka praeguse pakutud võimaluse mööda lased, ära tänita edaspidi enam minu kallal, vaid süüdista ainult iseennast.

www.rallyshop.ee/index.php?alam=5

Red Line esterõlide kohta

ja sama asi ka Motul´iga www.hot.ee/faiter/

Motulit müüvad muideks ka Eestis veel mitmed kohad.
Kui ka nüüd lugemisoskus puudulikuks osutub ei suuda kahjuks enam kuidagi aidata.

Muudetud 2.11.07 13:14

18:20 02.11.2007
Aarne. (registreerimata)
Re: Millise firma mootoriõli kasutada?
VVV1:

Tänan võimaluse (Rallyshop ja Faiteri lingid) eest "asjaga" tutvuda, vaatasin "väärt" info üle ja arvan et minu asemel peaks põhitõdedega tutvuma hoopis keegi teine ...
Teie lugemisoskuses ma ei kahtle, kuid teie teadmised mootoriõlidest jätavad kahjuks kõvasti soovida.

Teie väide nagu oleksid kõigi Redline ja Motuli õlide baasiks sünteetilised estrid on jama.
Seekord ajate te omavahel sassi esterõlid, PAO-d ja hydrocrack´id.
Estrid, PAO-d ja hydrocrack´id kuuluvad erinevatesse baasõli gruppidesse, s.t. et sünteetilised estrid ei ole PAO-d, samuti pole ka hydrocrack õlid mitte mingil juhul estrid !
Oletek kuskilt lugenud midagi teoreetilist estrite koha ja väidate kohe et mõningad PAO- ja HC-õlid juskui nagu olekski estrite baasil! Mis praktiliselt mootoriõlides sees on selle kohta teil teadmised puuduvad, mis aga kahjuks ei takista teid siia oma pettekujutelma kirja panemisest. Sellest ka minu "tänitamine" - kriitika käib eelkõige ebatäpsete arvamuste kohta, vähem isikute endi kohta.

Põhjus miks te ei suutnud nimetada (vaid viskate selle asemel mingeid ebaolulisi "rally-racing-performance" linke) mitte ühegi sõiduautode (tavaautode) mootoriõli nimetust, mille baasõliks on sünteetilised estrid peitub asjaolus et neid ei olegi olemas.

Palun tehke endale esmalt selgeks kõige elementaarsemad põhitõed:

1. Mis on baasõli.
2. Missugusi baasõlisid kasutatakse mootoriõlide valmistamisel.
3. Missugused on erinevate baasõlide omadused.

Sünteetilisi estreid (saadakse erinevate hapete ja alkoholide reageerimissaadusena) kasutatakse baasõlina lennukite reaktiivmootorite ja mõningates (parimates, kallimates) võidusõidumootorite õlides ning mujalgi (külmakompressorid, 2T-õlid, paadimootorid).

Sõiduautode (tavaautode) mootriõlide baasõliks on maapõuest ammutatud nafta rafineerimissaadustest valmistadud mineraal- ja hydrocrackõlid ning toorbensiinist sünteesitud PAO-d.

18:26 02.11.2007
. (registreerimata)
Re: Millise firma mootoriõli kasutada?
See VVV1 ju tuntud targutaja kes väga laia ampluaaga sõna võtab ja alati peale püüab jääda. Teab palju aga mitte nii palju kui möni teine aga üritab ikka kuidagi nihverdada, tavaliselt praktikale rõhudes. Aga praktikute poole pealt tuleb kohe meelde kuidas ta püüdis kunagi praktikutele selgeks teha et pole veel näinud et alumisest kuultoest ratta külgkallet reguleeritakse või et on olemas õõtshoova puksi kinnituse variante kus polti tohib kinni keerata alles siis kui auto on oma raskuse peal ja õõts õiges asendis. Selliste jõhkrate vääratuste peale oleks mul ikka väga piinlik ja järgmine kord ma ennem mõtleks kui järjekordselt paugutama kukuks aga noh kui vaadata VVV1 sõnavõtte siis pole raske arvata mis ka siinsele järgneb.
18:40 02.11.2007
... (registreerimata)
Re: Millise firma mootoriõli kasutada?
Ega ta ainuüksi siin tarka ei pane, ta on ühtlasi ka kõva rehviekspert
18:59 02.11.2007
. (registreerimata)
Re: Millise firma mootoriõli kasutada?
Kui Barumi jm. juttu silmas pead siis seal tal ju õige jutt ja selles osas pean endale tuhka pähe raputama et puhta umbes lahmijatele annab ta õieti vastu näppe.
23:33 02.11.2007
motodoktor (registreerimata)
Re: Millise firma mootoriõli kasutada?
Ilusat hingedepäeva kõigile, eelkõige mazda037ank ile, kes selle teema alustas, ; ))
13:04 06.11.2007
VVV1
Re: Millise firma mootoriõli kasutada?
Et nagu pole erilist mõtet loota inimese lugemisoskuse peale. Ilmselt mida rohkem on teadmisi tavaõlide teooriast, seda kehvem on lugemisoskus:

www.hot.ee/faiter/Autodtehniline/81000W40.htm
www.hot.ee/faiter/Autodtehniline/300Vpower.htm

Lingid millegipärast ei tööta:
aga võtke faiteri koduleht leidke (ilmselt nii mõnigi ei suuda) sealt sõiduautode kategooria, valige sealt mootoriõlid ja selle alt klikake 300V Power ja 8100 0W-40 õlile ja püüdke siiski läbilugeda ja aru saada, mida sinna kirja on pandud. Pole kusagil väitnud, et Motulil on kõik õlid sünt. estrite baasil, aga on selliseid mis on mõeldud kasutamiseks kaasaarvatud tavamootorites (omadakse isegi mõnede mootoritootjate litsentse) ja mis seda on 100%.
Red Line śt pole üldse mõtet seletada, temal on tõesti ainult sünt. estrite baasil õlid, kaasarvatud ka sellised mida sünnib täiesti panna ka "tavamootoritesse". Ise asi palju on meil neid, kes seda teha raatsivad. Ilmselt palju ei ole, arvestades ka siinse foorumi vastukajasid, aga see ei tähenda, et neid meil ei oleks ja veel vähem tähendab seda, et selliseid tooteid üldse ei eksisteeriks. Mina isiklikult tunnen ka selliseid inimesi meil mitut, kes seda teevad. Üle maailma seda on tehtud ammu ja tehakse ka praegu, ainult meie "õlitargad" on pehmeltöeldes väga skeptilised. Aga minu probleem see küll pole. Nii, et siiski head lugemist. Kes tahab täpsemalt ja paremal profesionaalsemal tasemel leiab ma IKKA loodan ka internetist ise piisavalt inglisekeelset materjali. Ainult, et see pole ilmselt eesmärgiks mõnele, kuna nii jääb ise "ninali kakahunniku sisse".
Eestkeelseid allikaid pakun mina sellepärast, et mõnel on probleeme eesti keelestki arusaamisega.
Eksperdiks pole enda arust ennast kusagil tituleerinud, see vist rohkem kellegi teise probleem. Ma räägin sellest millest kuulnud olen, mida tean ja mida näinud olen - nii nagu kõik teisedki siin osalejad.
Hüva leili kõigile, eriti teemaalgatajale.

Muudetud 6.11.07 13:33

17:33 06.11.2007
Aarne. (registreerimata)
Re: Millise firma mootoriõli kasutada?
Arvasin juba et ei peagi rohkem kirjutama, aga võta näpust - kui te (VVV1)ei vaevu ära õppima mootoriõlidealaseid põhitõdesid ja tegelete selle asemel foorumi saastamisega, siis ei jää mul muud üle kui põhjalikumalt selgitada:

1. Mis on baasõli ?
Baasõli on mootoriõli osa (suurim osa, moodustades tavaliselt 75-99 % kogu õli massist) - vedelik millel peab olema määrimisomadused, s.t. peab olema võimeline vähendama hõõrdumist kahe teineteise suhtes liikuva mootori detail vahel. Baasõli peab kandma ka lisandeid (aditiive, manuseid), mis iseseisvalt (näiteks pulbriliselt kujul) ilma baasõlita ei saagi oma tööd teha.
Baasõlina kasutatakse vedelike, mis on selleks sobilikud. Teoreetiliselt võiks ka mootoris tavaline kraanivesi "baasõliks" olla, kuid see pole sobilik, sobilikud vedelikud omavad kõrget temperatuuritaluvust (oksüdatsioonikindlust), vähest aurustumiskadu, viskoosuse võimalikult vähest sõltuvust temperatuurist jne.


2. Missugusi baasõlisid kasutatakse mootoriõlide valmistamisel ?
Baasõlid jagatakse viite suurde gruppi, lühidalt öeldes on need järgmised:

Grupp I: Madala viskoosusindeksiga mineraalõlid, neid autode mootoriõlides enam ei kasutatagi.

Grupp II: Kõrge viskoosusindeksiga mineraalõlid, neid kasutatakse
paljudes odavamates mootoriõlides.

Grupp III: Väga kõrge viskoosusindeksiga mineraalse päritoluga õlid. Enamasti saadakse need hydrocrack protsessi teel. Neid HC-baaõlisid kasutatakse tänapäevastes mootoriõlides massiliselt.

Grupp IV: Polyalfaolefinid ehk lühendina PAO-d. Need on sünteesitud süsivesinikud, millel on samuti väga kõrge viskoosusindeks, erinevalt grupp III baasõlidest on PAO peamisteks eelisteks suur oksüdatsioonikindlus (hea temperatuuritaluvus), väike aurustumiskadu ja väga madal hägustumis- ja hangumistemperatuur (annavad mootoris väga head külmkäivitusomadused). PAO-d on oluliselt kallimad, misstõttu neid kasutatakse võrreldes HC-õlidega suhteliselt vähe. Moodsatele autodele nõutavad karmid normid saadakse kätte ka parimate HC baasil valmistatud mootoriõlidega.

Grupp V: Kõik ülejäänud baasõlid, milledest mootoriõlides kasutatakse peamiselt sünteetilisi estreid (diestrid ja polüestrid), mis on niigi kallistest PAO-dest veel kordades kallimad. Nendest hiljem lähemalt, kuna see on meie tänane teema :) ning sellega seonduvad väärarusaamad vajavad kummutamist.

Väga oluline, et mootoriõlidest rääkides ei aetaks segamini erinevaid baasõlisid, sest nende omadused on selgelt erinevad, seetõttu on need ka erinevatesse gruppidesse paigutatud. Ka on väga oluline meeles pidada et mootoriõli omadused ehk lihtsalt öeldes kui HEA õli on, määrab suuresti ära just baasõli kvaliteet.


3. Missugused on erinevate baasõlide omadused ?
Mineraal, HC- ja PAO-õlide omadustest on siin foormis juba pikalt kirjutatud, mistõttu pole vist mõtet seda üle kordama hakata.
Küll aga mõningad põhitõed sünteetilistest estritest. Kasutan edaspidi vaid sõna "ester", s.t. panen "ühet patta" diestrid ja polüestrid, mis pole küll päris korrektne, kuid omadused on üldjoontes sarnased ja minu jutt muutub siin seeläbi mõnevõrra lühemaks.
Estri molekuli omapäraks võrreldes teist baasõlide süsivesinikega on hapniku aatomi olemasolu, mis on positiivse elektrilise laenguga ja muudab estri molekuli polaarseks. Estri molekuli võib ette kujutada kui imepisikest magnetikest, mis "kleepub" mootori detailidele, samuti tõmbuvad estri molekulid teineteise suhtes. Polaarsus annabki estritele omadused, mis ületavad selgelt isegi PAO omadusi, täpsem oleks öelda estrite baasil valmistatud õlid omaduste summa on selgelt parem PAO baasil valmistatud õlist, sest estritel on ka olulisi puudusi. Need estrite imehead omadused on:

1. Väga kõrge survetaluvus, tänu polaarsusele on väga raske suruda estriõli kilet kahe metalldetailivahelt minema. Estrid baasõlina on sisuliselt juba EP ja AW manused.

2. Samuti tänu polaarsusele on aurustumiskadu üliväike, lihtsalt öeldes estrid hoidavad üksteiselt sõbralikult "käest kinni" :) , mis ei lase üksikutel molekulide lenduda.

3. Oksüdatsioonikindlus, mis ületab isegi PAO-d selgelt, n.ö. 50 ... 100 kraadi võrra. Näiteks lennukite reaktiivmootorites (mille õlid estrite baasil) on õlitemperatuur ca. 200 C, mille juures PAO õli eluiga jääks väga lühikeseks. Võrdluseks tavaauto mootoris ei tõuse see suurt üle 100 C ja võidusõidautol on see ca.150 C.


4. Sarnaselt PAO-õlidega on ka estriõlidel väga madal hangumistemperatuur (alla -50 C) ja hea pumbatavus.

5. Väga (üli)kõrge viskoosusindeks. Meeldetuletuseks: Mida kõrgem viskoosusindeks, seda vähem vedeldub õli temperatuuri kasvades ja seda vähem pakseneb temperatuuri alanedes - lühidalt, just see mida mootoris vaja on!


Nüüd aga pean valmistama pettumuse nendele, kes tahaksid seda "reaktiivhävitajaõli" oma auto mootorisse valada:

VVV1 poolt väljapakutud Motuli 0W-40 8100 Ester E-Tech, Motuli 300 V ja Redline´i tavaõlid ei ole kahjuks esterõlid, vaid PAO baasil.

Redline racingõlide kohta ma ei tea, kuid paljude teiste racingõlide (näiteks Motuli 300V) baasõlid koosnevad ca. 75 % PAO-st ja vaid ca. 25 % estritest. Estrid sellises konsentratsioonis võimaldavad võidusõidumootorile olulisi omadusi juba parendada ning nende kohta võib ka öelda "esterõli", kuigi klassikalise esterõlina (reaktiivmootori tingimustes) neid madala oksüdatsioonikindluse (suur PAO osakaal, mis ei pea temperatuurile vastu) tõttu kasutada ei saa.

Tunnustatud (paljude autotootjate heakskiiduga) tavaauto õli Motul 0W-40 Ester E-Tech ja paljud võidusõiduõlid, mida tohib tavaautos kasutada sisaldavad sünteetilisi estreid vaid ca. 2...5 % ulatuses ning on sinna lisatud pigem manusena kui baasõlina. Baasõli on "kõigest vaid" PAO, kuigi õli isegi nimetuses on "Ester" sees - on tegelikult estrid õlist "väljas" - milline tarbija petmine! (see viimane oli irooniaga mõeldud).
Estermanuse peamine ülesanne tavaõlides on hoida õhuke kiht õli mootori detailidel peale mootori seiskamist (vältida õli täieliku äravalgumist detailide vahelt), mis tänu polaarsetele molekulidele õnnestub päris edukalt. Estermanustega õli kohta võib öelda et õlitus (õlirõhk) on osaliselt olemas juba enne mootori käivitamist :).
Loomulikult parandab ka väike estrite osakaal pisut EP ja AW omadusi kõrgetel temperatuuridel kui õli on väga vedel. Vaatamata PAO või hydrocrack baasõlile nimetatakse estermanustega õli teinekord ka "esterõliks", turunduslik-teoreetiliselt küll "õige" ja kasulik nimetus, kuid praktikas on asi estrite baasil valmistatud õlidest väga-väga kaugel. Õnneks ei pääse ka estrite negatiivsed omadused (kõrge hind, tihenditevaenulikkus, hüdrolüüs) väga väikse konsentratsiooni korra suurt mõjule.
Isikud (VVV1), kes usuvad (kas oma teadmatusest, ambitsioonikusest ja mis iganes põhjusel) et parimad tavamootorite õlid ja tavamootorites kasutatavad võidsõiduõlid ongi estrite baasil, usuvad vist ka et Red Bull annabki tiivad ...

Tekib küsimus, miks siis ikkagi ei võiks mõni tootja valmis teha ja pakkuda puhtalt estrite (mis sest et väga kallis tarbijal osta) baasil (või näiteks 50 % PAO ja 50 % estrid) mootoriõli ka tavaautodele ?

Vastus peitub estrite negatiivsetes omadustes. Nimetatud sai kõrget hinda ja lisaks sellele ei mõju estrid tihenditele hästi. Kuid peamine puudus on estrite hüdrolüüs!

Kahjuks tekib sispõlemismootoris hulga kondentsvett, ebasoodsate asjaoluke kokkulangemisel seguneb mootoriõli ja vesi helekollaseks hapukooretaoliseks pastaks klapikambrikaane siseküljel, mis on mootori jahedaim koht. Tavaõlid on vee suhtes täiesti resistentsed ja pärast pikemaajalist sõitu vesi aurustub ja probleeme ei teki.
Estrid aga reageerivad veega, toimuva hüdrolüüsi käigus on reaktsioonisaaduseks on happed! See tingib ka vajaduse suure estritesisaldusega võidusõiduõli väga tihti (tavamõlidega võrreldes) vahetada. Redline tavaõlideõlide välbaks annab tootja ise 12000-18000 miili (miil on pikem kui kilomeeter), tüüpiline "longlife", mille jooksul estrite baasil mootriõli sisepõlemismootoris peaks oi-oi kui palju kordi vahetama (hüdrolüüsist tulenev hapestumine). Õnneks aga EI OLE need Redline õlid ja nimetatud Motuli tooted estrite baasil, vaid on seda vaid "mängult", aga seda kõike teadsite te (VVV1) ju isegi :)





18:38 06.11.2007
Võhik (registreerimata)
Re: Millise firma mootoriõli kasutada?
Aarne. viimane postitus andis väga ilusa ülevaate õlidest ja nende omadustest. Just sellest olekski pidanud teema alguses juttu tegema. Nüüd lõpuks sain ise ka sotti, mis on PAO ja mis HC õlid ja kõike muud vajalikku.

Parem hilja kui mitte kunagi.
22:17 06.11.2007
. (registreerimata)
Re: Millise firma mootoriõli kasutada?
Tuli ikka ära jälle sealt vvv poolt. Pingutas ja leidis midagi aga ehk ta saab takkajärgi targemaks vähemalt. Pinguta veel ega kangus ei lase ju.
23:48 06.11.2007
Aarne. (registreerimata)
Re: Millise firma mootoriõli kasutada?
Viimane pikem tekst sai kiirustades kirjutatud, lauseehitus on kohati kehv - juhtub kui kirjutada kiirelt mustand valmis teha ja siis lauset pisut ümber sõnastades jääb osa esialgsetest sõnadest kustutamata, aga mõte on loodetavasti arusaadav.

Täpsustuseks: Sai mainitud "... PAO suure osakaalu tõttu ei pea temperatuurile vastu..." Nii on see vaid reaktiivmootorite ülikuumades tingimustes, autode mootoriõlides on PAO oluliseks eeliseks just suur kuumakindlus. Oluline on millega PAO-d võrrelda, kas turbiinide polüestritega või automootorite mineraalsete õlidega.
11:36 07.11.2007
VVV1
Re: Millise firma mootoriõli kasutada?
Ja isegi, kui on POA õli estri lisanditega, siis millepoolest see võiks või peaks kehvem olemalihtsalt puhtast POA õlist ? Pole ilmselt mittemillegagi, vaid pigem vastupidi, seda kindlasti kaasarvatud tänava sportmootorite korral. Kellel on ainsaks eesmärgiks oma auto õlimajandusega seoses kokkuhoida, siis pole loomulikult parim varjant igasugused ester ja poolester õlid. Mina pole sellest sõnagi rääkinud, ma räägin sellest, mis on parim mootorile, mis saab piisavalt suuri koormusi kulumisekaitse seisukohalt.
Samuti ei saa nii mõnigi kord "liiga" tõsiselt võtta mõne mootori tehasenõudeid.
Hea näide: Mitsu EVO. Uutel annab tehas õlivahetuse välbaks 15 000 km.
Enamus häid omanikke teeb seda tegelikult 7500 km tagant keskmiselt ja seda isegi 100% POA õlide puhul. Silberautos on mõnel sellega seoses isegi "tüli" tekkinud, ometigi tuntud tõsiasi, mille juured jällegi otsapidi praktikas tõestatud kümmnete ja sadade kordade vältel katse-eksituse meetodil. Samas võib tehasenõuete "õigustuseks" arvatavasti kirjutada kümnete lehekülgede kaupa teooriaid. See kõik on väga kena, nagu ma ka varem öelnud olen, aga see EI ASENDA laialdasi ja põhjalikke praktilisi kogemusi omavate inimeste teadmisi.
Üks asi on jahuda kusagil foorumis ja teine asi on kaitsta oma auto mootorit võimalikult hästi reaalelus. Selles ongi kogu vahe.
Üks näide veel eranditest. Ühel Audi turbomootoril peetakse parimat kaitset mootorile pakkuvaks õliks üldse mineraalõli ja seda ajal mil igalpool möllab täissünt. Samas peab seda tihti vahetama.

Ilmselt pole inimeste jaoks kes kasutavad autot ainult punktist A punkti B liikumiseks üldse teemaks esterõlid ja nendega seonduv. Samas pole jälle "sportlikemates" rinkondades üldse mingiks teemaks maksimaalselt pikk õlivahetusvälp. Kaasarvatud ka see, et nii mõnedki autotootjad on odava populaarsuse tagaajamisel sellega samuti üle pingutanud.

Paneb imestama, kust pärinevad hr. Aarne teadmised esterõlide kohta. Alles hiljuti need praktiliselt puudusid. Võiks allika avaldada. Läbi paistavad küll suured teadmised keemiast, aga üks konkreetne mootoriõli pole küll mitte puhas 100% ester, et talle saaks 100% ja 1:1-le üle kanda puhaste keemiliste ühendite (estrite) omadusi. Nii nagu ka 100% täisünteetiline õli pole puhas POA, vais sisaldab oma manuseid ja õigetes vahekordades erinevaid koostisosi, mis ilmselt nii mõnestki Aarne poolt nimetatud probleemist jagu saavad või leevendavad neid tugevalt. Ilmselt ka hr Aarne pole tööstuspioon, et ta teaks Motuli või Red Line õlide täpseid koostisi ehk valemid, valmistamise tehnoloogiaid jne. Mina näiteks ei tea ja tõttöelda ei tahagi teada, mind huvitab see, kuidas see õli automootoris toimib, mitte kusagil kellegi üldtasemel väga hästi keemiat tundva inimese peas.

Erinevalt nii mõnestki "anonüümsest kaagutajast" mulle see mingit erilist pingutust küll ei nõua, et kirjutada siia oma arvamusi, mulle on see pigem meelelahutuseks.

Jätkuvalt on siin mõne puhul valitsev arvamus, et kui lisada mingi link, siis on asi kohe 100% tõene ja tõestatud. Internetist võib leida igasugust sodi, kuni selleni välja, et mõni arvutigeenius loob omale vajaliku viite kusagile internetti, ehk lühidalt öeldes pole see mingi tõestus. Sama ka sellekohta, et kui inimene tahab eriti hiilata oma teadmiste ja nõuannetega sellises kohas nagu see siin, siis alustada võiks sellest, et ennast ära registreeriks - "elementaarne Watson" või kuidas. Vastasel juhul pole üldse mingit vastutust (vähemasti esmast ja näilist) selle eest mida siia kokku kriblada.

Muudetud 7.11.07 11:43

16:59 07.11.2007
Aarne. (registreerimata)
Re: Millise firma mootoriõli kasutada?
Veel eile olid teil, VVV1 Motuli 300V Power ja Ester E-Tech ning Redline õlid 100 % sünteetiliste estrite baasil ja valasite valasite "võidukalt" teisi poriga üle (tsitaat: ...."ninali kakahunniku sisse") ja ironiseerisite lugemisoskuse üle.

Täna tunnistate ise ka et te midagi ei tea, tsitaat:
"...et ta teaks Motuli või Red Line õlide täpseid koostisi ehk valemid, valmistamise tehnoloogiaid jne. Mina näiteks ei tea ja tõttöelda ei tahagi teada..."

Kõlab enam kui koomiliselt - ma ei tea ei tahagi teada, kuid ma ütlen teile et see on just nii!

Olles täna estritega ise "ninapidi omaenda kakahunniku sees " - edukalt oma ebakompetentsust tõestanud - tegelete te mingi imeliku meediateemalise "metodoloogiaga" - avaldage allikad, registreerimata kasutajad on kohe "anonüümsed kaagutajad", võtke vastutus kirjutatu eest ...

Kui te VVV1 ei tea või pole kindel, siis ärge parem kirjutage PAO-dest (veel vähem estritest) ja kuidas või mil määral baasõlide omadused "leevenduvad" valmis mootoriõlis. Ja kui te teate, siis pange parem toimemehhanism lihtsalt ja arusaadavalt kirja.

Naftakeemia-, triboloogia- ja materjalidealased põhitõed ja nende seosed sisepõlemismootoritega on ammu paigas ja nende paikapidamatuse üle ei vaidle (vähemalt tõsiseltvõetavalt) täna keegi. Kui on teada, et 1+2=3 ja Kuu tiirleb ümber Maa, siis võetakse seda kui iseenesest mõistetavat - ei vaja täna enam keegi ei mingeid algallikaid, linke, ega ümberlükkamatut tõestust sellele. Nii on ka mootoriõlidega, nende omaduste ja kasutamisega - teemat valdavatele inimestele on põhitõed niigi selged ja "koomik" on see kes tuleb välja vastupidisega - "naljanumbriga".

Kust pärinevad minu teadmised mootoriõlidest ja kas minu teadmised esterõlidest alles hiljuti praktiliselt puudusid :) (naerukoht) on täiesti tähtsusetu - who cares ?! - need pole ju rangelt võttes minule kuuluvad teadmised, vaid määrdeainetealane elementaarne ABC.
17:52 07.11.2007
Tuudur
Re: Millise firma mootoriõli kasutada?
Mul tekib nüüd väikene küsimus: kuidas see teema viimastel lehekülgedel olev jutt läheb kokku teema pealkirjaga?
21:35 07.11.2007
. VVV 1 -le (registreerimata)
Re: Millise firma mootoriõli kasutada?
Ma pakun välja et VVV1 on ikka nii pöördes et mittemidagiütleva vastuse otsimisel ei taha unigi tulla ja meelelahutusest on asi kaugel. Eks asajatundlikkuse sügavust näitab see alumisest kuultoe kinnitusest ratta külgkalde reguleerimise jutt kus VVV1 -le oli piisav argument et tema sellist varianti ei tea-järelikult pole olemas. Mida targutada kui pole nii elementaarse asjaga kursis. Ja ega see ainuke juhus pole. Kõige masenavam ongi see et sellisel tasemel kus teatakse suhteliselt palju aga mitte kõige täpsemalt ei suudeta väärikalt asja lõpetada.
Eks ole teisigi kes õlidest midagi teavad ja polegi väga palju teada vaja et aru saada kompetentsi tasemete vahest. Väärikuse säilitamine nüüd juba raskevõitu,erinevalt õõtshoova puksi õige kinnikeeramise teemast aga seal tuli see siis kui puust ette ja punaseks oli tehtud. Õlide juures on seda raske teha ja ... Katsu oma sportik mittemillestki häirida laskev ego vähe teise rööpasse saada. Sa oled siin foorumites nii elementaarseid vääratusi teinud ja arukas inimene õpib ometi vigadest.
23:52 07.11.2007
motodoktor (registreerimata)
Re: Millise firma mootoriõli kasutada?
Mina arvan, et seda teemat kasutades võib nii mõnigi oma asjakohase diplomitöö suures osas ära täita. Sellist asjalikku teema arutlust foorumites just õlide teemal on ammu vaja olnud, kuna arvamus just sellest, et peamine on "firma (brandi) nimi õli hindamisel on olnud alati erinevates foorumites domineeriv, kuid mitte objektiivne. Vaadata tuleks eelkõige arenguid, kuhu on need suured brandid oma tehaseid loonud ja kust nad omale tooteid kokku ostavad ja sellest järeldusi teha, samuti tegijaid, kes tahavad kiiresti rikkaks saada ja selle nimel sahkerdavad.
Õige on küsida nõu spetsialistilt, ehk toote esindajalt ja kui tema jutt on kõhklev või üleolev st. ei tea ta tootest ega oska ka õieti võrrelda konkureerivaga, siis ta ongi ainult "brandi" nime eest rääkija ja ülejäänud on juba uskuja teha. Samuti on väga vale ajada mingi tehnika rike mingi "brandi" kasutamise süüks, see näitab mehhaaniku kõige suuremat teadmatust ja viitsimist süvenedea, või oma eksimust tunnistada.
17:12 08.11.2007
Aarne. (registreerimata)
Re: Millise firma mootoriõli kasutada?
Tuuduril on täesti õigus – vahetevahel peab ka korrale kutsuma - sai teemast liiga palju kõrvale kaldutud, aga eks kohtine kähmlus on isastele omane :)
Ei ole veel kirjutatud kasutuse käigus tekkivast (tekkida võivast) mootoriõlide vedeldumisest ja paksenemisest, mis on praktikas oluline. Reeglina ohustab õli vedeldumine bensiinimootoreid ning paksenemine diiselmootoreid.

Vedeldumise põhjused on:

1. Bensiini sattumine mootoriõlisse külmkäivituse järel, mil osa bensiinist kondenseerub külmal silindriseinal ning osa kondensaadist satub (kolvirõngastest mööda) karterisse (õlivanni). Külma mootori korral seatakse küttesegu tavalisest rikkamaks – külmas keskkonnas bensiin ei aurustu nii hästi - bensiini „kallatakse” juurde võimaldamaks mootori käivitamist ja töötamist külma mootori korral. Normaalse kasutuse käigus on tavaliselt bensiini osakaal mootoriõlis talvel ca. 5% ja suvel ca. 2%, mis on ohutu.
Probleem tekib kui autot kasutatakse regulaarselt ainult lühikeste vahemaade läbimiseks (mitte üle 10 km) ja mootoriõli ei saavuta täit töötemperatuuri (või saavutab selle ainult väga lühikeseks ajaks) ning bensiini väljaaurustumist mootoriõlist ei toimu vajalikul määral.
Bensiin hakkab kogunema mootoriõlisse - selle osakaal suureneb järk-järgult ja võib tõusta pärast 6000-8000 km läbimist koguni 20 protsendini, see on ca. 1 liiter bensiini mootoriõlis! See on „loomkatsetega” kindlaks tehtud. Bensiini kogunemine õlisse on loomulikult suurem talvel kui madalad temperatuurid seda soosivad. Korras, väikese õlikuluga mootorites tähendab see õlitaseme tõusu või õlikulu näilist puudumist - tase vardal jääb samaks, ärakulunud õlihulk „kompenseeritakse” bensiiniga. Kui sellise, lühikesi otsi sõitnud "perenaise autoga" minnakse näiteks haagissuvilat vedama või kiirteele kihutama, on oht et mootor jookseb mootor sõna otsese mõttes "jookseb kokku", väga vedela õli tõttu. Parim viis bensiinist lahtisaamiseks on autot kohati ka pikemateks sõitudeks kasutada, bensiin aurustub õlist välja.

2. Õli vedeldumine termilise ja mehaanilise koormuse tõttu. Põhjuseks on viskoosusparendajate väljalangemine ja baasõli viskoosuse langus. Baasõli viskoosus langeb kasutuse käigus rohkem mineraalõlidel, vähem hydrocrack õlidel, PAO on automootoris selles osas sama hästi kui probeemivaba. Viskoosusparendajate konsentratsioon peab mingi kindla viskoosusklassi (näiteks 10W-40) saamiseks olema seda suurem, mida madalama viskoosusindeksiga on baasõli. Ka siin on HC- ja PAO õlid oma kõrge viskoosusindeksi tõttu paremas seisus, kuna ei vaja niipalju viskoosusparendajaid kui tüüpiline mineraalõli. Oma osa on ka viskoosusparendajate kvaliteedil - ühed on stabiilsemad kui teised. Viskoosuse säilimine kasutuse käigus on oluline kvaliteedinäitaja ning üks oluline punkt (parameeter) autotootjate kvaliteedinormides.


Õli paksenemise põhjusteks on:

1. Tahm.
Tahmaga võib probleeme tekkida vaid diiselmootorites. Tahma satub mootoriõlisse ka uute ja vähesõitnud diiselmootoritel. Väike osa põlemisgaase leiavad paratamatult tee kolvirõngastest mööda ja viivad põlemissaaduste tahma karterisse (mootoriõlisse). Õlifilter ei ole võimeline tahmaosakeste väikeste mõõtmete tõttu seda välja filtreerima. Tahm diiselmootorite õlides on täiesti normaalne nähtus ja mõjutab õli määrimisomadusi väga vähesel määral, seda muidugi teatud piirini. Kui see piir saab ületatud – tahma osakaal mootoriõlis enne välba lõppu (või kui välbast ei peeta kinni) läheb väga suureks, pakseneb ka õli. Tulemuseks on viskoosuse tõus, mis põhjustab talvel käivitusprobeeme ja kütusekulu mõningast tõusu. Tahmast tingitud õli paksenemine eralivõetuna ei ole nii ohtlik kui õli vedeldumine bensiini tõttu, kuid tahmaga teine probeem - liigne tahm ei püsi enam õlis hõljuvas oleksus, vaid ladestub mootori sisedetailidel, mis omakorda on muude hädade põhjustajaks. Tahmaga „võitlemiseks” on oluline diiselmootorile sobiva mootoriõli kasutamine, hea orientiir on ACEA B4 ja B5, millest sai juba varem (eelmistel lehekülgedel) pikemalt kirjutatud. Enamik mootoriõlidest kasutatavad nii bensiini- kui ka diiselmootoris. Ekstra diiselmootorite õlisid (nagu näiteks VW505.01 õlid) on vähe. See ei tähenda kindlasti mitte nagu oleks diiselmootoris ainult diiselmootorile mõeldud õli parem kui universaalne diisel- ja bensiinimootoriõli ! Juhinduda ikka normidest, kui kanistril on sobilik diiselmootori norm olemas, siis seal juuresolevad bensiinimootorite normid „suppi lahjemaks” ei muuda.


2. Aurustumine.
Mootoriõli aurustumine (või oleks õigem öelda „aurumine”, ei tea) sisepõlemismootoris tähendab temperatuuri mõjul lendunud baasõli molekulide „äraimemist” karteri tuulutuse kaudu – aurustunud õli suundub karterituulutuse ja sisselaskekollektori kaudu põlemiskambrisse ning põleb koos kütteseguga ära. Aurustumise intensiivsus sõltub baasõli kvaliteedist (sünteesitud baasõlidel on see väike, mineraalõlidel suur), valitsevatest temperatuuridest mootoris (loogiliselt, mida kõrgem temp. seda suurem ka aurustumine) ja õli viskoossusest („vedelamas” viskoosusklassis õlide aurustumiskadu on suurem). Aurustumisest tingitud õli paksenemist esineb eelkõige odavamatel mineraalsetele mootoriõlidele, millest baasõli molekulide kergem-vedelam fraktsioon lendub lihtsamini, järgi jääb paksem „ollus”. Hydrocrack ja eriti sünteetiliste baasõlide molekulid on ühtlase suurusega ja aurustumisest tingitud paksenemine pole probleemiks.


3. Oksüdatsioon
Oksüdatsioonist ehk lihtsal öeldes õli "ärapõlemist" (ära põleb see enamasti vaid osaliselt (seetõttu ka jutumärgid), järgi jääb vastik kleepjas mass) tingitud õli paksenemine toimub kui kasutatakse suure koormusega töötavates mootorites mittepiisava oksüdatsioonikindlusega mootoriõli (mineraalõli) või ei peeta välbast kinni.
Oksüdeerumine nagu ka tahmumine kuulub n.ö. asja juurde ja seda täielikult vältida ei saa, küll aga on sünteetilised baasõlid oksüdatisioonikindluse osas mineraalõlidest mäekõrguselt üle, s.t. oksüdatsioonisaasta tekib märksa vähem.
Detergendid ja dispersandid mootoriõlis takistavad oksüdeerunud baasõli ladestumise detailidele ja kui välbast kinni peetakse, siis probleeme ei teki ja oksüdatsioonist tekkiv mustus väljub mootorist õlivahetuse käigus. Ka HC-õlid (oksüdatisioonikindlus on parem tavalistest mineraalõlidest, jäädes PAO-dele siiski alla) toimivad turbodiiselmootorites täiesti edukalt.
Oksüdatsioonisaadusted viivad alla ka TBN-i. Halvimal juhul hakkab ladestunud oksüdatsiooni- ja muu saast takistama õli liikumist õlikanalites, tagajärjeks on näiteks mittepiisavast õlitusest tekivad turbode rikked. Ka jäävad kolvi soontes kinni kolvirõngad (tihendavad halvemini) põhjustades kompresiooni (mootori kasuteguri ja võimsuse) langust, suuremat õlikulu ja põlemisgaaside lihtsamat sattumist karterisse, samuti rikuvad surverõngastest möödaminevad põlemisgaasid silindriseinte ja kolvirõngastevahelist õlitust, põhjustades omakorda kiiremat kulumist.
Seetõttu ongi mootoriõli oksüdatisoonikindlus (sõltub baasõlist) ning pesemis- ja puhtusomadused (selle eest kannavad hoolt vastavad lisanditest) väga olulised kvaliteedinäitajad.


Praktikas on autoomanikul väga raske kindlaks teha, kas õlis on liigselt bensiini või tahma - kas õli on seetõttu liigselt vedeldunud või paksenud. Laboris on see imelihtne – õlide tehnilistes andmetes on antud uue (kasutamata) õli viskoosus 40 C juures, mõõtes laboris kasutatud õli viskoosuse temperatuuril 40 C ja võrreldes seda uue õli omaga on pilt selge.
Küll aga saab lühemaid otsi sõitev bensiinimootoriga auto omanik probeemi vältimiseks valida algselt pisut paksema õli (näiteks uuema auto puhul 5W-30 asemel 5W-40) millel on vedeldumise suhtes suuremad reservid. Ka soovitaks lühikeste otste korral ekstreemselt vedelate 0W-30 ja 5W-30 nn. kütusesäästuõlide (ACEA A1/B1 ja ACEA A5/B5) asemel kasutada kõrgekvaliteetset tavalist (paksemat) 0W-30, 5W-30 või 5W-40 kõrge HTHS-iga ACEA A3/B3/B4 mootoriõli. Asendades ACEA A5/B5-e ACEA A3/B3/B4-ga tekib kohe küsimus välba pikkusest (kuid see on juba eraldi teema, millest siin pikemalt pole mõtet peatuda). Kui just garantiitingimused seda ei nõua, soovitan mina ACEA A1/B1 5W-30 pikemalt mõtlemata ACEA A3/B3/B4 5W-30 vastu vahetada ja seda mitte ainult suurema bensiinisisalduse riski tõttu.

Diiselmootoris õli paksenemise leevendamiseks ettenähtust pisut vedelama õli kasutamist aga soovitada ei saa – suurem tahmumine on iseloomulikum pigem juba kulunud diiselmootorile, mis detailidevaheliste lõtkude ja suurenenud õlikulu tõttu „tahab” just viskoosemat õli. Uuemates (kulumata) diiselmootorites (mis ei saasta õli nii palju) kasutatakse aga juba niigi suhteliselt vedelaid ja kõrgekvaliteetseid mootoriõlisid.

Ettenähtust paksema (või vedelama) õli valimisel ei maksa sellega üle pingutada – võiks valida ikka ainult ühe klassi võrra viskossema, oluliselt viskossema õli korral (näiteks 5W-40 asemel 10W-60) kannatavad muud olulised omadused. Mootorile märksa parem on „üle pingutada” baasõliga – mineraalse asemel täissünteetiline annab väga hea efekti (mitte ainult mõningate vedeldumise ja paksenemise tegurite osas) ilma märkimisväärsete negatiivsete kõrvalmõjudeta, seda muidugi tingimusel et täissünteetiline ei ole ESTRITE BAASIL :) (naerukoht), kuid olege mureta, tõenäosus et te juhuslikult esterõli otsa satute on kaduvväike (et mitte öelda olematu).
19:00 08.11.2007
Kapten Trum (registreerimata)
Re: Millise firma mootoriõli kasutada?
pange see jama kinni!juturaamatut oskab igamees lugeda.
08:36 09.11.2007
To VVV1 ja Aarne (registreerimata)
Re: Millise firma mootoriõli kasutada?
Te olete kahekesi siin foorumis välja andnud uue raamatu:
"Kogu tõde õlidest läbi aegade"
10:27 09.11.2007
mulle meeldib (registreerimata)
Re: Millise firma mootoriõli kasutada?
Väga hariv igatahes!
Inimene peab ikka enne mötlema, kui ta kallistele firmaölidele raha kulutama hakkab! ;)
11:06 13.11.2007
VVV1
Re: Millise firma mootoriõli kasutada?
See asi muutub siin mõne osalise poolt suht haiglaseks. Sa Aarne võiksid oma laboritest, keemiaõetuse tundidest ja internetimölakohtadest vahest maapeale ka tulla.
Kogu sinu teoreetilise mula laviin ja minuarvates veidi haiglase teoretiseerimise vajadus ei suurenda ega vähenda mittekuidagi minu auto mootoris paremini või vähemparemini toimivate õlide omadusi.
Tee mis sa tahad või pinguta mis sa tahad, mootoriõlide paremuse või halvemuse hindamisel lähtun mina ka edaspidi mootorispordist saadud praktilisest kogemusest (mitte ainult iseenda), kui sinusuguste teoreetikute targutamistest, millele mingi õli omadused võiks või peaks vastama.
Äkki teoretiseeriks järgmiseks millegi muu üle, näiteks Coca - Cola koostise ja valmistamise tehnoloogia üle ...
Kindlasti sa tead omaarvates ka seda (nagu ka Red Line ja Motuli õlide koostisi ja valmistamise tehnoloogiaid), mis siis, et selliseid inimesi on maailmas väga vähe ja internetis sellest ei kirjutata.
Üks asi on üldine teoreetiline teadmine ja teine asi spetsiaalne (ja mitte teoreetiline) teadmine, kus eksisteerib ka erandeid ja tehnoloogiliste üksikasjade väga väikesed erinevusi, mis annab mingile tipptootele temale ainuomased kooslused ja omadused. Selle jutuga, et maailma tippklassi toodete kohta teaks seda mõni internetiteoreetik, võib lõbustada ainult oma vanaema. Minule tundub see haiglane, mitte lõbus.
14:18 13.11.2007
Tuudur
Re: Millise firma mootoriõli kasutada?
Isiklikult minule tundub, et VVV1`l lõppesid argumendid Aarne süvaanalüüsi vastu.
Kuigi Aarne selgitused kahjuks tavatarbijat oma ostudel eriti aidata ei saa, siiski on selles jutus väga palju selgitavat. Seega tundub mulle, et see teema on ennast ammendanud ja läheb väga isiklikuks. On keegi selle vastu, et teema sulgeda?
14:41 13.11.2007
+1 (registreerimata)
Re: Millise firma mootoriõli kasutada?
Raamat sai valmis, aitab küll.
15:46 13.11.2007
Aarne. (registreerimata)
Re: Millise firma mootoriõli kasutada?
Minugipoolest võiks teema kinni panna.

Kes leiab tahtmist lugeda, leiab üles ka minupoolsed soovitused mida osta ja mis parem riiulile jätta. Eelkõige vanemate (enne 1998.a) autode omanikud aitavad end ise kui valivad tavapärase 10W-40 asemel 5W-40 ACEA A3/B3/B4 mootoriõli, veel parem kui see vastab ka normile MB229.3, mis on väga hea kompromiss paljude erinevate (tihti vastandlike) omaduste vahel ning vaatamata kallimale hinnale parema hinna-kvaliteedi suhtega.

Lõpetuseks minu poolt:
Pikka iga teie auto mootoritele!
See teema on vastusteks suletud.